Achterpoortje voor motorbevriezing gevonden?

10 december 2014 — Het ziet er naar uit dat Ferrari mogelijk een achterpoortje voor de motorbevriezing heeft gevonden.

image
Er is al veel te doen geweest rondom de motorbevriezing. Ferrari en Renault ijverden de voorbije weken voor een gedeeltelijke opheffing van de motorbevriezing maar Mercedes stemde tegen, waardoor er opnieuw een motorhomologatie aan het begin van het seizoen plaatsvindt, waarna de motorevolutie opnieuw bevroren wordt voor de rest van het seizoen. Of toch niet?

Momenteel wordt er immers vanuit gegaan dat er rond eind februari of begin maart een motorhomologatie plaatsvindt en er vervolgens geen verdere ontwikkelingen van de motor kunnen plaatsvinden, maar er staat blijkbaar nergens in het reglement een datum beschreven waarop die homologatie plaats moet vinden.

In het reglement staat immers volgende regel: “Er mag niet meer dan één versie van de motor gehomologeerd worden.”

Iedereen ging er tot nu toe van uit dat dit een logische regel is waarbij er aan het begin van het seizoen gehomologeerd wordt en vervolgens een gans seizoen met dezelfde motor wordt gereden. Maar blijkbaar is er door die regel een achterpoortje dat nog niemand had gevonden.

Er staat immers vermeld dat er slechts één motor gehomologeerd mag worden, maar er is nergens sprake dat men met slechts één motorversie mag rijden tijdens het seizoen. Dit zorgt er voor komend seizoen voor dat men theoretisch met de motor van 2014 aan de start kan verschijnen en later in het seizoen een 2015-specificatie van de motor kan laten homologeren om er pas na enkele races mee te racen. Dit zou wel betekenen dat men het seizoen zou aanvatten met een minder goede motor maar dat er wel waardevolle ontwikkelingstijd wordt gewonnen voor de motor van 2015.

Voor Ferrari en Lotus zou het de mogelijkheid kunnen creëren om de kloof met Mercedes te dichten, al is het eventueel maar gedeeltelijk. De cruciale vraag is natuurlijk of dit ook daadwerkelijk mag?

James Allison, de technisch directeur van Ferrari, bracht het idee in Abu Dhabi reeds ter sprake. De FIA liet toen verstaan dat er inderdaad geen datum is vermeld maar dat er andere regels zijn die aangeven wat wel en niet mag. De teams halen nu aan dat de motor van 2014 niet opnieuw gehomologeerd moet worden.

“Theoretisch kan men een paar races wachten,” zei een bron tegenover Autosport. “Daardoor zou men waardevolle ontwikkelingstijd winnen, al start men het seizoen dan wel met een tragere motor.”

“Men welke motor men in Melbourne ook van start gaat, het is overduidelijk een gehomologeerde motor,” besluit de bron.

Koop via onderstaande banner bij Bol.com en steun F1journaal.be

Sale / Solden 2021Sale / Solden 2021

F1journaal.be heeft jouw steun nodig voor een nieuwe website!

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België