logo
 

“Achterpoortjes in F1-reglement 2021 zullen snel gedicht worden”

08 februari 2020 — Ross Brawn wil een nieuwe bestuursvorm op poten zetten die vanaf 2021 snel kan optreden als er teams zijn die eventuele mazen in het net van de nieuwe regelgeving vinden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Er zijn al liters inkt gevloeid over het feit dat er vanaf 2021 nieuwe regels zullen gelden in de Formule1, zowel op technisch als op financieel vlak. De geschiedenis heeft al meermaals aangetoond dat wanneer er nieuwe regels komen het een sport op zich wordt om op technisch vlak te profiteren van tekortkomingen van de nieuwe regelgevingen.

Een recent voorbeeld daarvan is Brawn GP dat in 2009 met een dubbele diffuser de rest van de teams het nakijken gaf en in zijn eerste en enige jaar in de sport de wereldtitel veroverde.

De stroper van toen is ondertussen boswachter geworden want Ross Brawn is tegenwoordig aan de slag als technisch directeur bij de Formule 1 en hij wil er streng op toezien dat niemand door de mazen van het net glipt.

Om dat te bewerkstelligen wil Brawn een nieuwe bestuursvorm doorvoeren die ervoor zal zorgen dat er geen unanieme beslissing van de teams nodig is om een regel meteen aan te passen als een team profiteert van een achterpoortje in de regelgeving.

De FIA, Liberty Media en de teams krijgen dan elk tien stemmen en wanneer er achtentwintig van de dertig stemmen akkoord zijn met een aanpassing kan die er al vanaf de volgende race komen.

“Het bestuur in het verleden bestond uit het feit dat de teams het er allemaal over eens waren om een verandering door te voeren”, verklaarde Brawn tegenover ‘Motorsport.com’.

“We zijn een bestuur aan het doordrukken waar we veranderingen kunnen aanbrengen, op veel kortere termijn dan nu het geval is.

“Dus, als je een maas in het net in de toekomst uitbuit, kun je die de volgende race afsluiten, wat je nu nooit zou kunnen doen.”

De vraag rijst dan of er niet geraakt wordt aan iets wat de Formule 1 in het verleden zo uniek maakte. Worden de ingenieurs dan niet beknot in hun vrijheid en wordt de sport dan geen eenheidsworst?

“We willen dat mensen met een goed begrip van de regels de beste zijn in wat ze doen,” gaat Brawn verder.

“En ik denk dat ze op ons moeten vertrouwen, en op de FIA, dat we niet iemand gaan straffen die een geweldig idee heeft. En dat is subjectief.”

“Maar is het een geweldig idee dat iemand een komma op de verkeerde plaats in het reglement zet, wat betekent dat een advocaat het op een diverse manier kan interpreteren? Ik denk het niet.”

“Ik denk dat een geweldig idee is: dit is wat bedoeld was, we realiseerden ons dat we het anders kunnen doen. Dus het is een fijne lijn, maar het bestuur in de F1 is net zo’n cruciaal onderdeel van het proces als de andere veranderingen die we hebben gemaakt.”

“Ik kan accepteren dat misschien, net als in 2009, iemand het goed heeft en iemand het fout heeft,” voegde hij eraan toe.

“Maar ik denk dat je fundamenteel moet kijken naar het feit dat recent slechts drie teams hebben gewonnen en alleen gaan winnen, omdat niemand anders zelfs maar in de buurt kwam.”

“Dus er is een risico. Er is een kans dat in 2021, iemand een voorsprong op de concurrentie krijgt. Maar ik denk dat het een noodzakelijke reset is. Ik weet niet hoe we anders de situatie waarin we ons nu bevinden kunnen veranderen.”

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België