logo
 

Adrian Newey nog steeds geplaagd door Senna’s ongeval

03 oktober 2013 — Het ongeval van wijlen Ayrton Senna spookt vandaag de dag nog steeds door het hoofd van Red Bull hoofdingenieur Adrian Newey. image

Newey was in ‘94 actief voor Williams. Het Britse team was tijdens de voorgaande jaren dominant, met wereldtitels voor Alain Prost en Nigel Mansell. In ‘94 haalde Frank Williams drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna binnen, maar de Braziliaan liet tijdens de GP van San Marino het leven na een dramatisch ongeval in de Tamburello-bocht.

Tot op de dag van vandaag is nog steeds niet duidelijk wat de precieze oorzaak van het ongeval is. Adrian Newey en Patrick Head werden na de crash aangeklaagd voor doodslag, maar werden uiteindelijk vrijgesproken. Toch wordt Newey vandaag de dag nog steeds achtervolgd door het ongeval. “Wat er die dag gebeurde, en de oorzaak van het ongeval, achtervolgt mij nu nog steeds.” verklaarde de Brit in een interview met BBC Sport. “

Er bestaan verschillende theorieën over de fatale crash van Senna, gaande van te lage bandendruk tot hobbels in de weg en een probleem met de stuurkolom. Dit laatste was de reden waarom Newey en Head werden vervolgd door het Italiaanse gerecht, maar zonder succes. Uiteindelijk weet Williams het ongeval aan een rijdersfout, waarbij Senna de wagen te ver over zijn limiet dwong. Een bult in de weg zorgde er volgens het team voor dat de wagen nog meer problemen kreeg met de handling dan daarvoor al het geval was, met de bekende gevolgen.

“Was het falen van de stuurkolom de oorzaak of een gevolg van het ongeval? Er bestaat geen twijfel over dat die gebroken was, maar alle data, alle camerabeelden, zowel van langs het circuit als de onboardcamera in de wagen van Schumacher, die vlak achter Senna reed, wezen niet in de richting van een probleem met de stuurkolom.”

“Aanvankelijk begon de wagen te oversturen, waarna Senna het opving, maar daarna rechtdoor vloog. Dus er was eerst overstuur. Dit zie je ook wel vaker bij de superspeedwayraces in de Verenigde Staten, waarbij een wagen eerst overstuurt, en daarna rechtdoor gaat nadat de rijder gecorrigeerd had. Dat heeft echter niets te maken met een breuk in de stuurinrichting.”

Newey heeft nog steeds spijt dat hij voor Senna geen wagen wist te ontwerpen die even dominant was als de jaren daarvoor. “Eén van die zaken die me steeds zal blijven achtervolgen is dat Ayrton bij Williams gekomen was om over de beste wagen te beschikken. Jammer genoeg bleek de wagen van ‘94 gewoon geen goede wagen bij de start van het seizoen.”

“Het pure talent en de vastberadenheid bij Ayrton… Hij probeerde steeds de wagen verder te dwingen, en dingen te doen waartoe deze niet in staat was. Het is ongelooflijk jammer en oneerlijk dat hij zich juist toen in die positie bevond, en tegen de tijd dat we de wagen wel in orde hadden, was hij er uiteindelijk al niet meer.”

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België