Adrian Newey onthult zijn ‘spionagetechnieken’

09 november 2017 — Sinds jaar en dag zijn ontwerpers van racewagens uitermate geïnteresseerd in de vondsten van hun collega’s. Om die te kunnen bestuderen heeft iedereen zijn eigen werkwijze, in zijn nieuwe boek licht Adrian Newey een tip van de sluier op.

image
Adrian Newey is al een oudgediende in het wereldje en zoals het spreekwoord zegt: “Een oude vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.” De Brit heeft zo zijn eigen techniek om bij de buren te gaan kijken en hij deelt die met ons in zijn nieuwe boek ‘How to build a car.’

“Na een race worden de bolides onderworpen aan een keuring om zeker te zijn dat ze op een legale manier geconfigureerd zijn. Eens die keuring achter de rug is gelden de parc fermé-regels voor één uur en worden de auto’s in een loods gezet. Die tijd geeft teams de mogelijkheid om een klacht in te dienen als ze dat zouden willen.”

“Dat is een heel andere situatie dan wanneer de wagens op de grid staan voor de start, dan moet je gehaaid uit de hoek komen,” aldus de Brit.

“Ontwerpers, zoals ikzelf, maken gebruik van de situatie om de andere bolides te bestuderen. Als monteurs een ontwerper van een ander team naar hun auto zien komen proberen ze altijd te verhinderen dat hij het onderdeel kan zien waarin hij geïnteresseerd is. Dat doen ze door overal in de weg te gaan staan.”

“Bij Ferrari in het bijzonder zwermen ze rond hun auto als ze mij zien naderen,” gaat de Red Bull-ontwerper verder. “Daarom kuier ik naar een deel van hun auto dat me helemaal niet interesseert want ik weet dat dat de monteurs zal aantrekken zoals bijen naar honing gaan. Ondertussen maakt een fotograaf van ons een foto van het onderdeel dat ik echt wil zien.”

“Tot op heden hebben ze dat bij Ferrari nog niet in de smiezen,” aldus Newey.

De Brit zegt nog dat hij van elke gelegenheid gebruik maakt om de bolides van de concurrentie te bestuderen, ook al kan hij maar een glimp opvangen.

“Het is een spelletje als ik eerlijk ben. Als ik een auto écht wil zien hoef ik maar te wachten tot ze allemaal in het parc fermé staan na de race. Daar mogen de auto’s niet aangeraakt worden gedurende één uur.”

“Ze staan daar dikwijls voor je neus geparkeerd en terwijl de monteurs druk bezig zijn met opruimen kun je kijken zoveel je maar wil.”

“Zoals ik eerder al zei is dat het moment dat teams een klacht kunnen indienen als ze iets zien dat hen niet bevalt,” besluit Newey.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Red Bull

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: