Alonso wint in Korea na drama voor Red Bull

24 oktober 2010 — Fernando Alonso heeft een spectaculaire wedstrijd gewonnen op het nieuwe circuit van Zuid-Korea. Nadat Webber door een fout in het begin van de wedstrijd uitviel lag Vettel op koers voor de overwinning en de leiding in het kampioenschap, tot zijn motor de geest gaf... Lewis Hamilton en Felipe Massa vervolledigden het podium.

Alsof het spiksplinternieuwe asfalt op het circuit van Yeongam nog niet glad genoeg was bedekten de weergoden het wegdek met een laagje water. Een voordeel voor de rijders die op de vuile kant moesten starten. Zij hadden nu evenveel grip als de rijders aan de rechterkant van de grid.

Het was de eerste natte start van het seizoen. In China en op Spa kwamen de rijders wel aan op regenbanden. De vrees van Fernando Alonso was misschien een herhaling van de omstandigheden op Spa-Francorchamps. Daar crashte de Spanjaard tussen Les Combes en Bruxelles.

Maar nog voor de start begon het uitproberen. De tijd die gewoonlijk gebruikt wordt om naar de startgrid te rijden, werd nu gebombardeerd tot een extra vrije training. Intermediates of regenbanden, dat was de vraag. Wat extra regen kon de keuze misschien vergemakkelijken. Intermediates komen handig van pas op het lange rechte stuk na bocht 2. Degene die bocht 1 en 2 zou overleven op intermediates, zou dus goede kans op een inhaalpoging hebben.

Een ander issue is de pitstop (als die nodig zou zijn). Uit angst voor een wagen die op de jackman (de man aan de voorvleugel die de wagen opkrikt) knalt, zetten de teams een kegeltje waartegen de rijder de bolide moest parkeren. Riskeert de mecanicien nu zijn benen?

De vraag van onder andere Sebastian Vettel en heel Red Bull om achter de safetycar te starten werd gehoord. De safetycar werd uit gestuurd en racedirecteur Charlie Whiting gaf iedereen nog wat meer tijd door de start 10 minuten uit te stellen. Uiteindelijk ging de race van start achter de Mercedes SLS. Toch bleef de eerste bocht een duik in het onbekende. Het was de eerste volledige run in de regen op Yeongam.

Iedereen koos voor regenbanden en zodra de eerste ronden werd ingezet wist elke Formule 1-fan dat er te veel water op de omloop lag om een gewone start te nemen. Ook Jenson Button bevestigde dat via de radio. Bruno Senna geloofde niet dat het aan het weer lag en liet dan maar een nieuw setje banden opleggen. Op aandringen van ondermeer Fernando Alonso werd de race gestopt.

Om iets voor 16u plaatselijke tijd werd bekend gemaakt dat iedereen regenbanden moest laten monteren om meer dan één ronde achter de safetycar te kunnen rijden, voor de herstart om 16u05 (9u05 CET). Toen de safetycar zich klaarmaakte begon het al opnieuw te regenen.

Het bericht was overal hetzelfde: “Er is weinig of niets veranderd.” Het enige wat de rondjes achter de Mercedes opleverden is dat de spray die opstijgt achter de wagens het circuit wel deed opdrogen. Het werd ook beter en Lewis Hamilton drong zelfs aan op een herstart (in tegenstelling tot alle anderen). In ronde 8 bevestigde Michael Schumacher dat het nog niet mogelijk was om te racen. De zevenvoudig wereldkampioen, gekend om zijn prestaties in de regen, ging uit de bocht, maar werd niet ingehaald.

In ronde 17 kwam het verlossende bericht op het tv-scherm: “safety car in this lap”. Als bij wonder kwamen er geen brokken van de herstart. Schumacher ging voorbij Kubica en Rosberg voorbij Hamilton. Goed nieuws voor Mercedes dus. Trulli en Senna gingen rechtdoor in bocht 1, maar zonder erg.

Toch moest Bernd Mayländer (de piloot van de safetycar) niet lang wachten tot hij terug in actie mocht komen. In ronde 19 begon Mark Webber te schuiven op een kerbstone en belande zo in de muur. De Red Bull botste terug en Nico Rosberg kon zelfs over het gras de wagen van de wk-leider niet ontwijken. Vettel bleef op 1, Alonso op 2 en Hamilton schoof op naar een derde plaats. Button reed op 5 met Felipe Massa voor zich. Sommigen maakten gebruik van de safetycar-situatie om intermediates onder de wagen te zetten.

In ronde 24 mochten de rijders nog eens racen. Het enige incident gebeurde in de achterhoede met Trulli die zijn voorvleugel verloor door een botsing met Senna. De moedige Italiaan bekocht zo zijn wissel naar intermediates.

In ronde 27 zagen we ineens Lucas di Grassi tegen het reclamebord van Bridgestone staan. Ook hij moest zijn wissel voor intermediates bekopen. In diezelfde ronde kon ook Schumacher makkelijk voorbij Button.

De regerende wereldkampioen had nog weinig te verliezen en daarom riep McLaren hem in om intermediates te laten monteren. Ook Sutil stopte en ging al in de volgende ronde van de baan. Intussen maakte ook de laatst overgebleven Lotus kennis met de uitloopstrook. Kovalainen kon gelukkig zijn tocht voortzetten.

Om de race nog spannender te maken gleed Buemi aan het einde van het lange rechte stuk tegen Timo Glock en mocht de safety car nog eens naar buiten. Een reeks pitstops begon met de top drie die wisselde voor intermediates. Door een wielmoer die slecht van wil was duurde Alonso’s pitstop te lang en moest de Spanjaard zijn tweede plaats afstaan aan Hamilton.

Hamilton klaagde over slijtage van zijn nieuwe banden en dat was te merken. De Brit miste zijn rempunt bij de derde herstart en moest Alonso terug laten voorgaan. Lotus, die hoopten op een goed resultaat, moesten Kovalainen nog eens door de pits sturen, maar nu wel trager dan de vorige keer.

Jenson Button was in de tussentijd zo goed als zeker uitgeschakeld voor de wereldtitel. Hij werd van de baan gedwongen door Sutil die zijn rempunt miste en moest een heel treintje laten voorgaan. De regerende wereldkampioen had geen punten in het verschiet met zijn vijftiende plaats.

Vitaly Petrov verloor zijn vijftiende plaats door de kerbstone in de laatste bocht iets te vol te nemen en hard door te schuiven tegen een bandenmuur.

In ronde 46 kwam Fernando Alonso dicht bij Vettel en ging de Spanjaard er gemakkelijk voorbij. Het duurde slechts twee bochten voor het duidelijk werd dat Vettel een motorprobleem had en moest zijn race staken. Alonso op 1, Hamilton op 2.

Adrian Sutil beëindigde zijn brokkenrace met een torpedo-manoeuvre à la Vettel in Spa. Zijn slachtoffer, Kamui Kobayashi, kwam er beter af dan Button toen. Hij vervolgde zijn weg in negende positie. Hulkenberg moest noodgedwongen nog wisselen voor vers rubber. En voor het artistieke spinde Button zijn McLaren nog eens.

De beide Ferrari’s staan op het podium in Korea: Alonso 1 en Massa 3. Michael Schumacher zat er niet ver naast met zijn voorspelling. Hij eindigt net naast het podium op een vierde plaats.

Alonso staat nu 11 punten los op Webber en 21 op Hamilton. Vettel staat 25 punten achter en Button 42.

De beide Ferrari’s staan op het podium in Korea: Alonso 1 en Massa 3. Michael Schumacher zat er niet ver naast met zijn voorspelling. Hij eindigt net naast het podium op een vierde plaats.

Alonso staat nu 11 punten los op Webber en 21 op Hamilton. Vettel staat 25 punten achter en Button 42.

Uitslag:
1.  Fernando Alonso Ferrari 2:48:20.810
2.  Lewis Hamilton McLaren +14.999
3.  Felipe Massa Ferrari +30.868
4.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +39.608
5.  Robert Kubica Renault +47.734
6.  Vitantonio Liuzzi Force India F1 +53.571
7.  Rubens Barrichello Williams +1:09.257
8.  Kamui Kobayashi Sauber +1:17.889
9.  Nick Heidfeld Sauber +1:20.107
10.  Nico Hulkenberg Williams +1:20.851
11.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +1:24.144
12.  Jenson Button McLaren +1:29.939
13.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +1 Ronde
14.  Bruno Senna HRT F1 Team +2 Ronden
15.  Sakon Yamamoto HRT F1 Team +2 Ronden

Opgaves:
16.  Adrian Sutil Force India F1 +9 Ronden
17.  Sebastian Vettel Red Bull +10 Ronden
18.  Vitaly Petrov Renault +16 Ronden
19.  Timo Glock Virgin Racing +24 Ronden
20.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +25 Ronden
21.  Lucas Di Grassi Virgin Racing +30 Ronden
22.  Jarno Trulli Lotus F1 +30 Ronden
23.  Mark Webber Red Bull +37 Ronden
24.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +37 Ronden

Grand Prix van Portugal (RtAD) Spel. Win 2.500 Euro met maar 3 Euro!

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België