“Als Racing Point hiermee wegkomt staan er volgend jaar acht Mercedes F1-bolides op de startgrid”

15 juli 2020 — Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko hoopt dat Racing Point niet gewoon wegkomt met het kopiëren van de Mercedes F1-bolide van 2019. Dat zou tot dramatische gevolgen kunnen leiden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door BWT Racing Point F1 Team (@racingpointf1) op

Door het protest van Renault moeten de stewards van de FIA nu onderzoeken of Racing Point F1 een inbreuk op het reglement heeft gepleegd en eventueel haar bolide dient aan te passen. De races volgen elkaar echter snel op en er is dan ook snel nood aan duidelijkheid.

Dr. Helmut Marko vreest dat indien Racing Point ondanks het protest gewoon wegkomt met wat het heeft gedaan, dat de grote teams nog nauwer gaan samenwerken met hun klantenteams. Er zal dan nog meer ‘kopieergedrag’ te zien zijn.

“Als Racing Point en Mercedes met hun spelletje wegkomen dan kunnen we volgend jaar tot acht Mercedessen, zes Ferrari’s, vier Red Bulls en twee Renaults op de startgrid zien,” aldus Helmut Marko tegenover ‘Sport1’.

Grote vraag is ook of Racing point gewoon goed heeft afgekeken bij Mercedes, of dat Racing Point daadwerkelijk hulp van Mercedes heeft gekregen. Volgens Marko bevindt Racing Point zich in een gelijkaardige situatie als Ferrari zich in 2019 met haar motor bevond.

“De FIA zal opnieuw een compromis vinden. Waarschijnlijk zal Racing Point de openingen voor de remkoeling moeten aanpassen, de verboden kopie van de ‘Zilverpeil’ uit 2019 die Renault aan de kaak stelde. Wat Ferrari betreft besloot de FIA ook om een ‘louche’ compromis te sluiten om de F1 niet in gevaar te brengen,” aldus Helmut Marko.

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België