logo
 

Analyse: Procentueel scoort Hamilton beter dan Rosberg

12 november 2016 — “Wat als?” is niet alleen een leuk televisieformat, maar ook het begin van menig toogdiscussie. Wat als we eens geen rekening zouden houden met mechanische pech, is zo een vraag. Een mogelijk antwoord hierop levert een markant nieuw klassement op.


Hoe schakel je mechanische pech het beste uit in een klassement? De meest voor de hand liggende manier is door te kijken naar het maximum aantal punten dat een rijder kon halen zonder uit te vallen.

Dit jaar zijn er negentien races gereden. Dat betekent dat een rijder maximaal 475 punten kon verdienen. Per race die de rijder niet finishte, worden er 25 punten afgetrokken van dat maximaal te verdienen totaal. Als je het aantal behaalde punten dan deelt door dat nieuwe getal, weet je het percentage punten dat een rijder haalde in de races waarin hij niet uitviel.

En wat blijkt? Aan de top van het klassement zou Lewis Hamilton staan. De Brit viel dit jaar twee keer uit, in Spanje na een contact met Rosberg en in Maleisië met motorpech, maar haalde voor de rest 77,6% van het aantal punten dat hij kon halen. Rosberg zelf viel enkel in Spanje uit en haalde 77,5% van het aantal mogelijke punten. Het verschil tussen de twee kemphanen is dus slechts 0,1 procentpunt.

Daarnaast had Rosberg nooit af te rekenen met pech in de kwalificaties. Hamilton van zijn kant kende motorpech in China en Rusland. Hij crashte ook tijdens Q3 in Azerbeidzjan, wat meer zijn schuld was dan die van de wagen. Tot slot cumuleerde Hamilton een aantal gridstraffen in Spa om in de volgende GP’s een aantal nieuwe motoren te kunnen gebruiken. Hier haalde hij wel meer voor- dan nadeel uit.

Onder de Mercedes-rijders blijft alles zoals het was. Ricciardo viel nooit uit en haalde iets meer dan 50% van het maximum aantal punten dat hij kon verdienen. Vettel staat met 46% op geruime afstand van de Australiër op de vierde plaats. Raikkonen en Verstappen volgen op vijf en zes. Het puntje dat hen in het echte klassement scheidt, is vertaald naar 0,3 procentpunt in dit fictieve klassement.

Maakt dit Hamilton een meer verdiende wereldkampioen of kent Rosberg de limieten van zijn wagen beter? Formule 1 blijft immers een mechanische sport . Oordeel er vooral zelf over en gebruik deze cijfers al dan niet in uw volgende toogdiscussie.

Rijder Team Percentage
01 Lewis Hamilton Mercedes 77,6 %
02 Nico Rosberg Mercedes 77,5%
03 Daniel Ricciardo Red Bull 50,9 %
04 Sebastian Vettel Ferrari 46,7 %
05 Kimi Raikkonen Ferrari 44,5 %
06 Max Verstappen Red Bull 44,2 %

Geschreven door Mika Tuyaerts


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Daniel RicciardoKimi RaikkonenLewis HamiltonMax VerstappenNico RosbergSebastian VettelFerrariMercedesRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië