logo
 

ANALYSE: Waar liep het in Monaco mis bij Hamilton en Mercedes?

27 mei 2015 — Een strategische blunder, die heeft Lewis Hamilton de overwinning gekost tijdens de GP van Monaco. Maar waar lag de oorzaak van die strategische blunder?


Hoe kon het zo misgaan dat Lewis Hamilton een zo goed als zekere overwinning alsnog verloor in Monaco? Mercedes gaf na afloop van de GP van Monaco toe dat er een strategische blunder was gemaakt en nam de schuld op zich. Maar is het ook daadwerkelijk zo dat Mercedes zelf volledig schuld treft? Of lag Hamilton mee aan de basis?

Motorsport.com analyseerde de dramatische slotfase van de GP van Monaco en uiteraard begon alles met de crash van Max Verstappen in ronde 64. Die crash veroorzaakte aanvankelijk een virtuele safety car. Er komt dan niet daadwerkelijk een safety car op de baan maar de wagens moeten op een bepaald deel van het circuit tegen een richtsnelheid rijden. In principe zorgt dit er ook voor dat de onderlinge afstanden tussen de wagens grotendeels gelijk blijven. Hamilton had op dat ogenblik 19,6 seconden voorsprong op teamgenoot Nico Rosberg die in tweede positie lag.

Lewis Hamilton vertraagde zo’n 14 seconden tijdens die ronde, maar zijn achtervolgers verloren meer tijd want zij moesten een groter deel van hun ronde achter de virtuele safety car rijden. Dat zorgde er eigenlijk voor dat Hamilton zelfs profiteerde van de virtuele safety car en zijn voorsprong tegen het einde van de ronde gegroeid was tot zo’n 25,7 seconden op Nico Rosberg.

Vervolgens veranderde de virtuele safety car in een normale safety car-fase waarbij de safety car daadwerkelijk de baan op komt, iets waarop de teams hadden kunnen anticiperen gezien de ernstige schade veroorzaakt door de crash van Max Verstappen in Sainte Devote. En daar liep het voor Hamilton mis. De Brit zag toen op een groot scherm naast het circuit dat de pitcrew van Mercedes klaarstond.

Hamilton wist dat hij geen pitstop maakte en concludeerde hieruit dat Nico Rosberg en eventuele wagens daarachter een pitstop zouden gaan maken.  Het is echter een standaard procedure dat de pitcrew tijdens een safety car-fase zich in de pitlane klaarzet om te kunnen anticiperen mocht een pitstop noodzakelijk zijn.

Lewis Hamilton moet toen gedacht hebben dat, met nog zo’n 15 ronden te gaan, hij op oude zachte banden, die met een slechte bandenspanning en te koud waren, een goede herstartprocedure niet mogelijk was. Bovendien zou het moeilijk worden om enkele wagens op nieuwe superzachte banden ook daadwerkelijk achter hem te houden. Daar maakt Hamilton een cruciale fout, aangezien dit in Monaco, in tegenstelling tot andere circuits, vaak geen probleem oplevert. De nauwe straten van Monaco zorgen ervoor dat een wagen die enkele seconden per ronde trager is met enig gemak een snellere wagen achter zich kan houden.

De vermoedelijke pitstops zorgden ervoor dat Hamilton over de boordradio aan het team liet weten dat het op zijn ‘oude’ zachte banden moeilijk zou worden tijdens de slotfase van de race. Een cruciaal moment van miscommunicatie. Hamilton zei dit immers in de veronderstelling dat Rosberg gepit had, terwijl Mercedes niet door had dat Hamilton dit omwille van die reden zei tegen het team. Het team meldde hem dan ook niet Rosberg en Vettel niet gepit hadden en begonnen te rekenen of Hamilton een pitstop kon afwerken en alsnog voor Rosberg en Vettel opnieuw de baan kon opkomen.

“Je vertrouwt op het team,” aldus Hamilton. “Ik zag een scherm en zag dat de pitcrew buiten stond en dacht dat Nico gepit had. Ik kon overduidelijk de wagens achter mij niet zien en dacht daarom dat ze gepit hadden.”
“Het team zei me om buiten te blijven. Ik zei tegen hen dat de banden een drop zouden kennen door de lagere temperatuur en ging er vanuit dat de andere jongens op de superzachte band zouden staan en ik op de hardere zachte bandencompound. Ik zei dan ook dat ik wou pitten. Zonder na te denken kwam ik dan ook met het volle vertrouwen binnen en het gedacht dat de anderen hetzelfde hadden gedaan.”

Belangrijk om weten is echter wel dat een rondje Monaco er snel op zit, zelfs onder een safety car-procedure. De discussie over het al dan niet pitten, de staat van de banden en de strategie vond dan ook in luttele seconden plaats.

Hamilton kwam bovendien ronde de zone aan het zwembad achter de safety car te zitten. De overige wagens zaten nog verder op het circuit en naderden vervolgens, tegen een onder de safety car-fase geoorloofde snelheid, op de Brit. Hamilton zat immers nog enkele bochten vast achter de safety car alvorens hij de pitlane kon inrijden. Het is daar dat Hamilton enkele cruciale seconden op Rosberg en Vettel verloor.

Je moet echter ook weten dat ieder F1-team heel wat krachtige computers hebben staan die gegevens van de race analyseren en proberen allerlei strategische scenario’s uit te denken. Om één of andere reden moet het strategisch systeem van Mercedes niet gedetecteerd hebben dat Hamilton in het laatste deel van het circuit cruciale tijd verloor,amper 50 meter voor de ingang van de pitlane volgde een definitieve bevestiging dat de Brit een pitstop zou opzoeken.

Pas toen Lewis Hamilton uit de pitlane kwam gereden en plots wiel aan wiel met Sebastian Vettel reed besefte de Brit wat er was gebeurd, dat Rosberg en Vettel geen pitstop hadden gemaakt. Bovendien reed Vettel aan safety car-lijn 2, die de volgorde van de wagens achter de safety car bepaalt na de uitgang van de pitlane, net voor Hamilton. De posities na de pitstop van Hamilton werden daardoor als volgt vastgelegd: Rosberg, Vettel, Hamilton.

Ook Mercedes-baas Toto Wolff beseft dat een kleine fout een grote impact had op de race van Hamilton.

“Het is vaak zo dat kleine dingen in het leven een grootse impact hebben,” aldus Wolff tegenover Motorsport.com. “In dit specifiek geval toonde ons systeem de verkeerde data, data waarop we ons baseerden om te pitten. We dachten dat we een voldoende grote kloof hadden maar omdat je in Monaco niet over GPS beschikt zorgt dat ervoor dat het allemaal ingewikkelder is.”

“Hij dacht dat Nico gepit had maar realiseerde zich niet dat de anderen niet gepit hadden. Hij zag dat niet. Onze data zei dat we over een voldoende grote marge beschikten. Toen hij vervolgens zei dat zijn banden erdoor zaten en ze niet goed genoeg zouden zijn na de safety car-fase zorgde dat er mee voor dat er gepit zou worden. De belangrijkste reden voor de pitstop was echter de marge die hij had.”

Waarmee Toto Wolff Hamilton in bescherming neemt en de schuld op Mercedes neemt. Een ongeschreven regel in de Formule 1 bepaalt echter dat een rijder steeds het laatste woord heeft en dat Hamilton dus uiteindelijk de beslissing nam om te pitten.

Normaal beschikken de teams tijdens ieder raceweekend ook over GPS-data die ze binnenkrijgen over de posities van de wagens. Omwille van het nauwe stratencircuit van Monaco en de daarbij horende problemen voor GPS wordt dat systeem in Monaco echter niet gehanteerd tijdens de GP van Monaco. In Monaco zijn er echter zo’n twintig lussen en datasystemen die de posities van de wagens op het circuit registreren en doorgeven.

Om één of andere reden capteerde het datasysteem van Mercedes op een bepaald moment niet goed de posities en onderlinge verschillen. Theoretisch zou Hamilton na zijn pitstop zo’n 3,5 seconden voorsprong op Rosberg moeten gehad hebben maar het tegenovergestelde was echter waar. De Brit kwam met een achterstand uit de pits. Ergens moet hij die dus verloren zijn.

Die enkele bochten tegen een lagere snelheid achter de safety car hebben hem tijd gekost, aangezien de andere wagens iets sneller onder de safety car-fase konden rijden dan Hamilton.

Opvallend is dat Hamilton zijn rondetijd achter de safety car, inclusief de pitstop, 2m11.321s duurde. Felipe Nasr, die slechts vier seconden na Hamilton de pits opzocht reed op die moment, eveneens inclusief zijn pitstop, een rondetijd van 1m59.948s. Ook Daniel Ricciardo, die zo’n 31 seconden na Hamilton een pitstop deed, reed een rondetijd van ongeveer 1 minuut en 59 seconden. Ergens verloor Hamilton dus zo’n elf seconden.

Feit blijft wel dat niemand bij Mercedes, los van het datasysteem dat alles analyseerde, opmerkte dat Hamilton het niet zou halen. Alleen Hamilton zou tot dat besef moeten gekomen zijn, aangezien hij in de laatste bochten achter de safety car cruciale tijd verloor. Bovendien, maar toen was het eigenlijk al te laat, verloor Hamilton tijdens zijn pitstop ook tijd. Zijn tweede pitstop tijdens de safety car-fase was immers zo’n 1,3 sec. trager dan zijn eerste geplande pitstop tijdens de race. Het zou het verschil gemaakt hebben tussen een tweede en derde plaats.

Opvallend is ook dat Hamilton sowieso niet moest vrezen voor een pitstop van Sebastian Vettel in de Ferrari. Bij de Italiaanse renstal had het hoofd van de strategie immers bij het begin van de safety car-fase meteen gezegd: “Blijf rustig, de pitcrew van Mercedes voert een show op, wat er ook gebeurt, wij blijven sowieso op de baan.”

Feit blijft wel dat een combinatie van factoren ertoe geleid heeft dat Lewis Hamilton een pitstop maakte.

“We zijn allemaal mensen,” aldus Mercedes-baas Toto Wolff. “Soms moeten we een beslissingen nemen in een fractie van een seconde en deze keer maakten we een foute beslissing. We moeten dit goed analyseren zodat we dit in de toekomst kunnen vermijden. We moeten ons excuseren bij Lewis.”

Uiteindelijk was het echter een probleem dat Mercedes en Hamilton zichzelf aandeden, vooral omdat een pitstop eigenlijk niet noodzakelijk was. Hamilton deed zijn beklag over de banden in de veronderstelling dat hij dacht dat de anderen gestopt waren, terwijl Rosberg en Vettel op even oude of zelfs iets oudere banden dan Hamilton stonden.

Niki Lauda vatte het alvast goed samen: “Er was geen uitdaging, er was geen stress. Er was verwarring onder de mensen van de strategie over wat we moesten doen en dit is uiteindelijk het resultaat.”

Verwarring, miscommunicatie, je baseren op dingen die niet gebeuren, het kostte Hamilton de overwinning tijdens de GP van Monaco. Pas later dit seizoen zullen we ook weten of het hem ook de titel heeft gekost ...


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van MonacoLewis HamiltonMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België