logo
 

Aston Martin overweegt deelname aan de F1

20 juli 2017 — Na het nieuws over Cosworth dat vanaf 2021 opnieuw als motorleverancier in de F1 wil optreden laat nu ook het iconische Aston Martin weten dat het eventueel motorleverancier in de Formule 1 wil worden.


Er wordt al langer gespeculeerd dat Aston Martin aan de Formule 1 zou willen deelnemen. Het iconische Britse sportwagenmerk zou weliswaar niet met een eigen team maar wel als motorenleverancier.

Aston Martin werkt nu al op technologisch vlak samen met Red Bull Racing. Zo wordt er onder meer gewerkt aan het project ‘Valkyrie’, een zogenaamde hypercar. Aston martin zou echter verder willen gaan en ook daadwerkelijk overwegen om aan de Formule 1 deel te nemen. Het sportwagenmerk zat onlangs dan ook mee aan de tafel wanneer er besprekingen waren over het motorenreglement dat vanaf 2021 zou moeten gelden.

“We zijn bekend met de Formule 1, we werken aan de Valkyrie, en we werken samen met Red Bull”, aldus Aston Martin CEO Andy Palmer tegenover ‘Motorsport.com’. “De vraag is: wil je als team in de Formule 1 stappen? Onze grootste concurrent is Ferrari, in die zin zou het een logische stap zijn om betrokken te zijn. Maar voor een bedrijf dat nog maar net winst maakt, is het niet eenvoudig om 350 tot 400 miljoen per jaar uit te geven aan de Formule 1. Als, en ik zeg met nadruk als, er een maximum aantal mensen aan het project mag werken of er een budgetplafond is voor de ontwikkeling van een nieuwe motor, en dat is een redelijk bedrag, dan zouden wij een reden hebben om ernaar te kijken. Op dit moment hebben we veel opties en het is nog steeds een raadsel wat we echt willen doen.”

Volgens Palmer gaan de besprekingen de goede richting uit maar is er nog wel een kloof tussen de huidige deelnemers en de partijen die een deelname aan de F1 overwegen.

“Het gaat zeker de goede kant op. Het is duidelijk dat er meer spektakel in de Formule 1 nodig is: je hebt geluid nodig, je wilt de performance niet teveel inperken, maar de kosten van het instappen moeten ook lager worden. Ik denk dat niemand in de vergadering het daar niet mee eens was. Maar de echte discussie gaat om de vraag ‘hoe?’.”

“De FIA stelt iets voor en de halve zaal zal zeggen, ‘nee, dat kunnen we niet doen.’ Er is nog een lange weg te gaan tot we iets hebben waar iedereen mee verder kan. Ik denk niet dat we dat ooit redden. Uiteindelijk moeten zowel de FIA als de Formule 1 zeggen hoe we het gaan doen. Ook is het nog niet duidelijk of we voor een twinturbo of enkele turbo gaan. Er wordt over gesproken, maar er is nog geen besluit genomen.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Red Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België