Banden maken inhalen lastiger

17 juli 2015 — Pirelli heeft sinds de introductie van de V6 motoren heel wat aanpassingen moeten doen aan hun banden. Volgens Romain Grosjean van Lotus hebben die aanpassingen ervoor gezorgd dat inhalen moeilijker wordt.

image
Romain Grosjean vindt de banden van vóór het V6 tijdperk veel beter om op te racen. “Vroeger had je manier van rijden een grote invloed op de staat van de banden. Je kon de slijtage controleren door een andere rijstijl aan te nemen”, verklaart hij tegenover Autosport. “Als je aan het begin van de race wat zachter omging met de banden, dan kon je daar voordeel uit halen aan het einde. Je kon dan de rijders op meer versleten banden beter inhalen.”

Nu is de invloed van de rijder heel wat minder, zo meent Romain Grosjean. Hij wil dus daar wat aan veranderd zien. “Met de huidige Pirelli’s is het niet meer mogelijk het bovenstaande te doen. De slijtage van de banden is zo goed als het zelfde voor iedereen, ongeacht hoe je ermee omgaat.”

Pirelli heeft bewust ervoor gezorgd dat elke band wat bestendiger is. De banden moeten immers het extra koppel van de V6 motoren aankunnen.

Romain Grosjean vindt het moeilijk rijden met de huidige banden. Vanaf dat er wat meer gas bijgegeven wordt, dan verslijten de banden aanzienlijk. “In de jaren 2012 en 2013 wisten we dat de banden veel grip verloren wanneer er meer slijtage op de band was. Maar dat was iets dat kon worden uitgesteld door beter te rijden. Nu kan dat niet meer, want de banden slijten meteen en vervolgens verloopt de slijtage continu. Daarnaast zijn de banden erg gevoelig voor overhitting. Wanneer je even meer de limiet opzoekt, dan verlies je meteen grip. Hetzelfde geldt wanneer je achter iemand anders rijdt.”

Het inhalen is dus lastiger dan vroeger, wat Grosjean makkelijk kan aankaarten met een voorbeeld. “Kijk maar naar de Grote Prijs van Oostenrijk. Ik zat toen achter Sergio Pérez. Ik had net zachte banden opgelegd en hij reed nog op de hardere band. Logischerwijs moest ik hem makkelijk kunnen inhalen, want ik beschikte over meer grip. Maar ik raakte er maar niet langs, omdat de banden snel overhit raakten en grip verloren wanneer ik wat begon te pushen. Je moet er dus voor zorgen dat de banden steeds op hun goede temperatuur blijven.”


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: PirelliRomain Grosjean

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: