Banden vormen grote uitdaging tijdens de race

23 oktober 2010 — De kwalificatie voor de GP van Zuid-Korea was al spannend en ongetwijfeld mogen we ons ook opmaken voor een uiterst spannende race. Daarbij kunnen de banden een cruciale rol gaan spelen.

Tijdens de laatste oefensessie en de kwalificatie zagen we geregeld een wagen van de baan gaan of stof opwaaien nadat een rijder te breed ging. Ongetwijfeld mogen we deze taferelen ook verwachten tijdens de race.

Het circuit van Zuid-Korea is immers nog erg glad en stoffig. Als je met je wagen nog maar een beetje van de ideale rijlijn afwijkt ga je onherroepelijk breed. De banden hebben vervolgens een hele tijd nodig om het stof kwijt te raken en terug optimaal te presteren.

Het feit dat het circuit nog erg glad is en vol met stof ligt baart ook Hirohide Hamashima van Bridgestone zorgen. Volgens Hamashima zal dat ongetwijfeld de bepalende factor zijn tijdens de race en ervoor zorgen dat de banden problemen krijgen met het zogenaamde graining.

“Wanneer het stof op de racelijn terecht komt is er opeens veel te weinig grip. Dat zorgde voor het grainen dat we reeds tijdens de oefensessies zagen. Het grainen van de banden is hier ook abnormaal hoog, het gebeurt hier zelfs in twee richtingen. We zagen het ook al vorig jaar in Abu Dhabi, maar hier is het veel erger,” zei Hirohide Hamashima tegenover Autosport.

Hirohide Hamashima verwees ook naar de race in Canada waar de rijders dit seizoen geconfronteerd werden met gelijkaardige problemen. De banden presteerden maar erg kort goed waarop alle rijders hun strategie plots moesten aanpassen en veel meer pitstops uitvoeren dan gepland.

Ook in Zuid-Korea kan ons dit staan te wachten en de kans is dan ook erg groot dat de rijders morgen meer dan één pitstop moeten maken.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België