“Betaalzenders hebben een negatieve invloed op kijkcijfers F1”

13 augustus 2018 — In meer en meer landen verdwijnt de F1 achter de decoder en dat beïnvloedt de kijkcijfers op een negatieve manier moet grote baas Chase Carey toegeven.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Uit recente cijfers blijkt dat de kijkcijfers voor de Formule 1 met vier procent zijn teruggelopen sinds de sport in handen is van Liberty Media. De Amerikanen schrijven dit verlies echter helemaal toe aan het verdwijnen van sport achter de decoder in Italië. Sterker nog, als we Italië links laten liggen in de statistieken van de kijkcijfers is er een stijging van drie procent te zien volgens grote baas Chase Carey.

“Die terugval is bijna helemaal toe te schrijven aan het verhuizen van de F1 naar een betaalzender in Italië,” aldus Carey. “Italië buiten beschouwing gelaten zijn onze kijkcijfers zelfs met drie procent gestegen, en op zaterdag zijn ze zelfs nog sterker gestegen.”

Door een verhuis naar een andere TV-zender in de Verenigde Staten zijn de kijkcijfers daar gevoelig gestegen en ook in China kunnen we een stijging zien in de cijfers. Er zakken ook meer fans af naar de circuits om de Formule 1 live aan het werk te zien volgens Carey.

“De aanwezigheid van fans op de circuits is gestegen met vier procent op de tien circuits waar er vorig jaar ook een GP was,” gaat Carey verder, doelend op de eerste helft van 2018. “En de toeschouwersaantallen van de twee races die vorig jaar niet op de kalender stonden, Duitsland en Frankrijk, hebben de verwachtingen overtroffen.”

“In Duitsland moesten er zelfs tribunes worden bijgebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen.”

Carey wil ook nog benadrukken dat er meer fans zijn door de spannende titelstrijd die er dit jaar is tussen Hamilton en Vettel.

“Vierenveertig procent van de fans geeft aan dat ze meer geïnteresseerd zijn in de F1 dan in 2017, vorig jaar was dat slechts zeven procent. Zesenzestig procent van de fans vindt dat de sport erop vooruit gegaan is de voorbije twee jaar terwijl slechts vijftien procent vindt dat de sport erop achteruit is gegaan. Tot slot vinden zevenenzestig procent van de fans dat de F1 in goede handen is bij Liberty Media en slechts tien procent vindt dat niet,” aldus Carey.

Dit jaar gingen de inkomsten achteruit met achtentwintig miljoen dollar maar Liberty investeert ook meer in de sport. Het wil de F1 weer een nieuw elan geven na de bewindsperiode van Bernie Ecllestone waarin bij wijze van spreken elke euro twee keer werd gedraaid alvorens hij werd uitgegeven.

Ondanks al het extra geld dat naar reclame gaat en naar de digitale media blijven het toch de rijders die de grootste uithangborden zijn van de Formule 1.

“We hebben sterke merken en belangrijke teams maar uiteindelijk zijn het toch de rijders die de hoofdrolspelers blijven,” vertelde Carey vorige week aan het Italiaanse ‘Gazetta dello sport.   

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty Media

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België