“Bij het onderzoek naar een ontplofte remschijf blijft er enkel stof over”

04 oktober 2016 — Het Haas F1 team tast in het duister over de oorzaak van de ontplofte remschijf bij Romain Grosjean tijdens de GP van Maleisië.


Grosjean had nog maar acht ronden gereden toen bij het aanremmen voor de laatste bocht de remschijf links achteraan plots ontplofte. De Fransman schoof in de grindbak en kwam vlak voor de vangrails tot stilstand.

Het is vooral opmerkelijk dat Grosjean nog maar acht ronden had gereden en er dus van een erg lange en constante belasting van de remschijf amper sprake kan zijn. Bij Haas tasten ze voorlopig dan ook in het duister over de oorzaak van het exploderen van de remschijf.

“Op Romain zijn wagen was er een remschijf die ontplofte en we weten niet waardoor het kwam,” aldus Gunther Steiner, de teambaas van het Haas F1 team. “We zagen voorafgaand aan de explosie vibraties op de data. We zijn dan ook aan het bestuderen dat wat de explosie heeft veroorzaakt aangezien ze niet oververhit ofzo geraakte.”

Volgens Steiner zal het echter niet eenvoudig zijn om de oorzaak van het probleem te vinden.

“Het onderzoeken van een probleem met een remschijf is niet zo simpel, het is een wetenschappelijk project. Er blijft alleen stof over en niets anders. We moeten bekijken of er iets was bij de aankoop of productie van de remschijf. Van daaruit moeten we beginnen,” besluit Steiner.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België