logo
 

“Brandstofverbruik tegen de limiet in Singapore”

17 september 2014 — Motorleverancier Renault denkt dat het brandstofverbruik tijdens de GP van Singapore gevaarlijk dicht tegen de limiet zal komen. image

Honderd kilogram, dat is het maximum aan brandstof dat nog mag worden verbruikt in de huidige Formule 1 tijdens een race. Tot en met vorig seizoen gold nog een maximumverbruik van 150 kilogram.

Renault denkt nu dat het start-stopkarakter van het Marina Bay Circuit in Singapore een boeman kan zijn voor het verbruik. Dankzij de energierecuperatiesystemen rijden de nieuwe F1-wagens echter een stuk zuiniger, maar door het constante remmen en opnieuw accelereren zal het verbruik sowieso hoger liggen dan elders, zo meent de Franse motorleverancier van onder meer Red Bull.

“Wanneer je slechts kort het vermogen kan aanspreken, heb je voldoende koppel nodig, maar dat verhoogt natuurlijk ook het benzineverbruik.” legt Rémi Taffin uit. “In Singapore zal het verbruik hoger liggen dan waar dan ook dit seizoen, en zullen we ook zeer dicht tegen de toegelaten honderd kilogram liggen. Als we even vergelijken, vorig seizoen verbruikten we zo’n 150 kilogram, wat dertig procent hoger lag dan elders. Hier zullen we meer dan ooit zien welke vooruitgang we gemaakt hebben in efficiëntie.”

Volgens Taffin zullen ook de energierecuperatiesystemen het tijdens de race zwaar te verduren krijgen, maar de Fransman hoopt tevens dat het harde werk dat Renault in de bewuste systemen heeft gestoken, zijn vruchten zal afwerpen.

“Singapore zou de Renault-wagens een stuk beter moeten liggen dan de vorige twee circuits. Op vlak van energierecuperatie en het management daarvan hebben we mooie progressie geboekt. Deze twee elementen zijn de sleutel tot succes op deze omloop. Onze tegenstanders zullen nog steeds wat meer voorsprong hebben, maar we verwachten wel dichter te zitten dan in Monza. Het resultaat van de kwalificatie zal al een groot deel uitmaken van het uiteindelijke resultaat, dus het wordt zaak om de snelheid over één rondje zo optimaal mogelijk te benutten, zodat we zo dicht mogelijk vooraan staan.”


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van SingaporeRenault

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië