F1 onderzoekt met windtunnelmodel van Manor hoe het inhaalmogelijkheden kan verbeteren

19 december 2017 — De Formule 1 teams spraken af om hun vertrouwelijke aerodynamische data te laten inzien door het technische team van Ross Brawn. Zo probeert Brawn het toekomstige reglement van de F1 een betere vorm te geven.


Sinds dat Ross Brawn als sportief directeur deel uitmaakt van het management van de Formule 1, richtte hij een team op die zich het hoofd breekt over de impact van aerodynamica tijdens het racen. Aan het hoofd van het team staat voormalig Williams aerodynamica-ingenieur Jason Somerville. Het team werkt aan een model van Manor, die een auto ontwikkelde volgens het huidige reglement, maar nooit op het circuit raakte nadat het team het nodige geld niet bijeen kreeg.

Na de laatste race in Abu Dhabi besloten alle F1-teams om hun data te delen met het team van Brawn, om de huidige wagens beter te begrijpen. De prioriteit van Brawn is om te begrijpen waarom de wagens het moeilijk hebben om elkaar te volgen op het circuit.

“We hebben het model van Manor gekocht om zo een basis model te hebben waarmee we kunnen onderzoeken wat er met de stroming over de bolide gebeurt”, legt Brawn uit. “We weten dat de Manor geen competitieve bolide was, maar deze wagen werd wel ontwikkelt volgens het huidige reglement.”

“Nu het seizoen ten einde is geven de teams ook hun data van 2017, om een meer representatief model te kunnen maken. Het huidige onderzoeksteam is nog niet compleet, maar alles verloopt volgens plan. Ik ben erg enthousiast dat we binnenkort kunnen demonstreren waar we mee bezig zijn.”

De wagens werden dit seizoen een flink stuk sneller door het nieuwe reglement die de aerodynamica verbeterde. Maar uit de data van Pirelli blijkt dat er twee keer minder werd ingehaald tijdens dit seizoen in vergelijking met 2016.

Om een vereenvoudigde uitleg te geven, kunnen we stellen dat er een groter verlies is in prestaties wanneer je achter een andere bolide rijdt, wanneer het reglement meer afhangt van aerodynamica. Bij gevolg is het moeilijker om in te halen.

Nu krijgt Brawn de mogelijkheid om een model te bouwen van een F1-bolide, die in essentie ingewikkelder is dan de modellen van de F1-teams. Zo probeert hij met z’n team te begrijpen waarom er minder ingehaald wordt.

“Eén van de interessante dingen van ons model is dat er geen limieten zijn op vlak van de technologie of het reglement”, gaat Brawn verder. “De teams hebben strikte regels over het gebruik van een aerodynamisch model. Wij hebben meer vrijheid. Daardoor kunnen we veel meer doen met het model dan eender welk team.”


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: Liberty MediaManor

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België