logo
 

“Carlos Sainz en verschillende andere rijders ontsnapten aan DRS-bestraffing”

20 november 2019 — F1-racedirecteur Michael Masi heeft uitleg gegeven over de reden waarom verschillende rijders, waaronder Carlos Sainz, ondanks het gebruik van DRS tijdens een gele vlag-situatie, toch geen bestraffing kregen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door McLaren (@mclaren) op

Vlak voor de tweede safety car-fase werd er een dubbele gele vlag getoond maar toch gebruikten verschillende rijders DRS, waaronder Carlos Sainz die door de bestraffing van Hamilton op het podium eindigde.

Toch kreeg geen enkele rijder een bestraffing voor het gebruik van DRS en daar is volgens F1-racedirecteur Michael Masi een logische verklaring voor.

“Wanneer je er zwart-wit naar kijkt dan is DRS gebruiken tegen de filosofie van het vertragen met je wagen,” aldus Masi. “De stewards bekeken het echter en oordeelden dat er geen onderzoek noodzakelijk was. Er werd immers voldoende vertraagd voor de dubbele gele vlag.”

Ondanks dat sommige rijders dus DRS activeerden werd er alsnog voldoende vertraagd voor de dubbele gele vlag.

“Ik denk dat er op die plaats in totaal acht wagens waren,” zei Masi tegenover ‘Motorsport.com’. “Allemaal vertraagden ze voldoende.”

“Sommige rijders activeerden inderdaad DRS voor een relatief korte periode maar ik denk eerder uit gewoonte.”

“Het is zoiets waarbij je niet voor elke situatie een regel kunt maken. Dat is ook de reden waarom stewards soms de onderscheidende factor zijn. Het belangrijkste is vooral dat ze allemaal voldoende vertraagden.”

Masi liet vervolgens nog weten dat het technisch mogelijk is om tijdens een safety car DRS te deactiveren maar dat zoiets momenteel technsich niet haalbaar is voor één specifieke zone op het circuit waar een gele vlag wordt getoond.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België