logo
 

Circuit Spa-Francorchamps aangepast om ‘vliegende bolides’ te vermijden

21 augustus 2015 — Het circuit van Spa-Francorchamps is op enkele punten aangepast en dit vooral om de veiligheid te verhogen.


Vooral het stuk in de aanloop naar de chicane, vlak voor start-finish, is aangepast. Vorig jaar gebeurde daar een spectaculaire crash tijdens de GP3 toen Konstantin Tereschenko zich verremde. Tereschenko schoof dwars over de hoge kerbstones van de chicane, waarna zijn wagen in de lucht werd gekatapulteerd en hij spectaculair crashte (zie video onderaan dit artikel).

Aan de binnenkant van de chicane werd er bijkomend een asfaltstrook aangebracht om een herhaling van het incident van vorig jaar te vermijden. Verder werd het circuit ook op nog enkele andere punten aangepast.

Zo werd bij het uitkomen van de eerste bocht achter de reeds bestaande kerbstone een bijkomende ‘bolvormige’ kerbstone aangelegd. Bij de apex van de tweede bocht werd dan weer een zogenaamde ‘Vallelunga’-kerbstone aangelegd van 5 cm hoog, samen met een ‘combinatie’-kerbstone van 10 cm. Rond de apex van de vierde bocht is eveneens een ‘bolvormige’ kerbstone van 3 cm achter de normale kerbstone geplaatst.

Tussen bocht nummer 16 en 17 is een asfaltstrook van zo’n twee meter breed in groene anti-slip verf geschilderd en het gras is eveneens vervangen door asfalt richting de apex van bocht nummer 18 (begin van de chicane).

Bij het uitkomen van de derde bocht is ook een nieuw vangnet geplaatst om brokstukken op te vangen en dit vangnet loopt verder door richting de vierde bocht.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van België

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België