Cosworth: “Als F1-motorleverancier terugkeren is bijna onmogelijk”

13 januari 2018 — Cosworth geeft toe dat het voor hen onhaalbaar is om zonder hulp van buitenaf terug te keren naar de Formule 1, zelfs met de nieuwe regels voor 2021 in het achterhoofd.


Er wordt hard gewerkt om de nieuwe regels aangaande de motoren na 2020 vorm te geven tegen het einde van het jaar. De legendarische Britse motorenbouwer Cosworth is betrokken in de gesprekken en ze zijn enthousiast om weer deel uit te maken van de Formule 1 maar zonder hulp van sponsors of een kleiner automerk is dat naar eigen zeggen onmogelijk.

“We willen er graag weer bij horen,” aldus Cosworth-baas Bruce Wood tegen ‘Autosport International’. “Het is algemeen geweten dat we fel betrokken zijn in de gesprekken.”

“Het is ons van in het begin echter duidelijk geworden dat een instap op eigen benen onmogelijk is als je het ‘als je bouwt komen de klanten vanzelf’-principe moet hanteren. Het is weinig waarschijnlijk dat wij daar iets zouden kunnen aan verdienen.”

“We hopen dat we kunnen samenwerken met een kleiner automerk dat een financiële bijdrage wil leveren, die door de nieuwe regels veel kleiner zal zijn, om in de F1 te stappen.”

Naast Cosworth overweegt bijvoorbeeld ook Aston Martin om een F1-motor te bouwen. Er wordt gehoopt dat door middel van de kosten voor de ontwikkeling van een motor en het produceren ervan naar omlaag te halen er meerder spelers geïnteresseerd zullen zijn in de F1. 

“Het is geen geheim dat het huidige technische niveau van de Formule 1 het bijna onmogelijk maakt om in te stappen,” vertelt het Cosworth-kopstuk. “Zelfs voor een bedrijf met onze achtergrond zijn er veel elementen die te gecompliceerd zijn. Enkel de ontwikkeling van het systeem om warmte-energie te recupereren zou al tientallen miljoenen kosten.”

“De regels die nu voorgesteld worden zouden het zeker en vast gemakkelijker maken voor Cosworth om terug te keren. De kosten om in te stappen worden verlaagd tot op een niveau dat het voor verschillende automerken, of andere geldschieters, weer mogelijk wordt om het in te passen in hun budget,” besluit Wood.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaRenaultFerrariMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België