“Crashtests met Halo waren angstaanjagend”

14 februari 2018 — Dat Halo de rijders beschermt tegen een enorme impact van een andere wagen of brokstukken is tijdens de crashtests van de FIA duidelijk geworden. Volgens McLaren waren de crashtests bij momenten "angstaanjagend".

Een bericht gedeeld door McLaren (@mclaren) op

Met de introductie van Halo wil de FIA er voor zorgen dat rijders beter beschermd worden tegen brokstukken en tegen een impact waarbij vooral het hoofd van de rijders in gevaar komt.

De voorbije weken werden er uitgebreide crashtests uitgevoerd, waaronder ook bij McLaren. Volgens McLaren zorgden vooral de crashtests met Halo soms voor angstaanjagende momenten.

“Het was een grote uitdaging,” aldus Matt Morris van McLaren tegenover ‘Autosport’. “De belasting is zeer, zeer hoog.”

En dat mag letterlijk genomen worden want er wordt tijdens de crashtests een kracht van 116 kilonewton uitgeoefend.

“We hebben altijd geweten dat het een uitdaging zou worden. We hebben heel wat tijd en geld geïnvesteerd om heel wat onderdelen op voorhand te testen.”

“Je wil overduidelijk geen volledig chassis bouwen maar we hebben verschillende testonderdelen gebouwd met proefversies van Halo en onderdelen ervan. We wensten uit te testen hoe alles zou reageren.”

Tijdens de tests doken er verschillende problemen op maar die konden volgens McLaren redelijk vlot overwonnen worden.

“We ontdekten enkele problemen maar we goed op voorhand alles gepland en daardoor konden we reageren op de problemen die we hadden en uiteindelijk een goed chassis bouwen.”

“Het was close. Ik ga niet zeggen dat we alles zeer vlot doorlopen hebben, er waren immers enkele momenten waarbij ons hart bijna letterlijk bleef stilstaan, vooral tijdens de tests waarbij er onder een schuine hoek een impact werd gegenereerd die te vergelijken was met het gewicht van een Londense bus.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: McLaren

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië