logo
 

Crisisvergadering over problemen met de banden

30 juni 2013 — De GP van Groot-Brittannië stond in het teken van de vele klapbanden. Paul Hembery van Pirelli liet kort na afloop van de race weten dat deze problemen iets compleet nieuw zijn.

image
Verschillende rijders werden tijdens de race het slachtoffer van een klapband. Het was bijna telkens dezelfde band die het begaf, links achteraan de wagen. Het doet terugdenken aan de problemen die de rijders begin dit seizoen ondervonden waarbij het loopvlak van de band los kwam. Ondertussen heeft Pirelli dat probleem echter opgelost door de verlijming van het loopvlak en de band aan te passen.

Vandaag had niemand aandacht voor problemen met te hoge bandenslijtage, vandaag waren het immers echt klapbanden. Lewis Hamilton (Mercedes) kreeg reeds na amper acht ronden met een klapband af te rekenen en nadien volgden ook nog Felipe Massa (Ferrari), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) en Sergio Perez (McLaren). Telkens was het de linker achterband die de geest gaf. Enkel bij Esteban Gutierrez zijn Sauber was het de band links vooraan.

Paul Hembery, de motorsportbaas bij Pirelli, liet kort na het einde van de race weten dat dit een compleet nieuw probleem is en dat Pirelli reeds druk bezig is met alle beschikbare gegevens te analyseren in haar zoektocht naar de oorzaak van de problemen.

“Wat we vandaag meemaakten is voor mij iets compleet nieuw. We zijn momenteel alles aan het analyseren. We moeten begrijpen wat er gebeurd is. Pas dan kunnen we een verklaring geven voor de oorzaak van de verschillende klapbanden,” zei Paul Hembery kort nadat Nico Rosberg als eerste over de finish was gereden. “We nemen de problemen zeer ernstig. Wanneer we antwoorden hebben dan laten we het weten.”

De FIA zou ondertussen een crisisvergadering bij elkaar geroepen hebben om de problemen te bespreken. FIA-President Jean Todt, koersdirecteur Charlie Whiting, Paul Hembery en verschillende andere medewerkers van Pirelli zitten rond de tafel om de problemen te bespreken. Mogelijk ligt het probleem echter niet bij de banden van Pirelli maar bij de kerbstones van het circuit. Onderzoek moet echter duidelijkheid brengen.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België