“Dat zou het begin van het einde zijn voor de F1, dat is een vernedering!”

29 november 2020 — Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt het voorstel om de prestaties van de verschillende motoren gelijk te trekken ‘vernederend’ en ‘het begin van het einde voor de F1.’

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1)

Red Bull heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door een volledige ontwikkelingsstop te vragen voor het seizoen 2022. De Oostenrijkse formatie heeft daar alle belang bij want ze zouden graag de Honda-krachtbronnen in eigen beheer willen blijven gebruiken.

Ferrari heeft al laten weten akkoord te gaan maar Renault is nog tegen een snelle invoering van het plan.

Mercedes steunt het plan ook maar teambaas Toto Wolff blijft op zijn hoede voor allerlei kunstmatige ingrepen die er zouden voor zorgen dat er een zogenaamde ‘balance of performance’ zou komen. Door die ingrepen zouden eventueel grote verschillen tussen de constructeurs niet meer jarenlang blijven bestaan zoals nu het geval is met het dominante Mercedes.

“Ik denk dat dat het begin van het einde voor de F1 zou zijn,” aldus Wolff tegenover ‘Motorsport.’ “De krachtbron wordt niet alleen gemeten aan het maximale vermogen, maar is afhankelijk van de rijvaardigheid, het gewicht, de koeling. De introductie van een formule die bij alles past is niet mogelijk en het is niet iets wat Mercedes zou steunen.”

Een ander voorstel zou de invoering van tokens zijn maar ook daar is Wolff niet voor te vinden, hij noemt het ‘een schande voor de sport.’

“We hadden in het verleden een systeem van tokens toen het reglement uitkwam, en omdat sommige van onze collega’s wilden dat de tokens werden verwijderd om de achterstand in te halen, stemden we daar mee in,” zei Wolff.

“Nu komen sommige van onze collega’s terug met een systeem van convergentie, wat eerlijk gezegd een beetje een belediging is.”

“Als je kijkt naar de afgelopen jaren, en de ontwikkeling van de prestaties in de motor, was Ferrari duidelijk de krachtigste motor in 2018, en veruit de beste in 2019.”

“En we ontwikkelden onze motor, we bleven de grenzen verleggen, en we brachten iets naar het circuit in 2020 waarvan we hoopten dat het een inhaalslag zou maken.”

“Daarom kan ik niet begrijpen dat een autofabrikant die vertrouwt op zijn vermogen om een power unit en een chassis te ontwikkelen, een soort mechanisme zou willen hebben dat de power units in evenwicht brengt.”

“Ik denk niet dat iemand zo’n vernedering in het openbaar zou accepteren.”

Geschreven door Tom Schots

Koop via onderstaande banner bij Bol.com en steun F1journaal.be

Sale / Solden 2021Sale / Solden 2021

F1journaal.be heeft jouw steun nodig voor een nieuwe website!

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België