De Ford GT: een raceauto voor op de openbare weg

image
De nieuwe Ford GT is een echte alleskunner op het asfalt. Hij is geschikt voor op de doorgaanse autowegen, maar ook voor op het circuit. In de 24 uur van Le Mans heeft Ford al behoorlijke successen kunnen behalen. De Ford GT is uitgerust met ruim 25 computersystemen en meer dan 50 sensoren. Deze sensoren bevorderen niet alleen de prestaties, maar meten ook de rijomgeving en het bestuurdersgedrag. Het effect? Een tot in de puntjes geperfectioneerde rijervaring.

De Ford GT is razendsnel en uiterst comfortabel
De sensoren sturen de gegevens van onder andere de pedaalposities, het stuurwiel, de beweegbare achterspoiler, maar ook de zonkracht en luchtvochtigheid door met een snelheid van 100 GB per uur. De ontstane softwarecode bestaat uit wel 10 miljoen regels, die met een razende snelheid van 300 MB per seconde worden verwerkt door de meer dan 25 computersystemen.

Dave Pericak, directeur van Ford Performance, geeft aan dat de GT uiterst stabiel blijft bij iedere snelheid. De constante monitoring van de gegevens, waaronder het bestuurdersgedrag, de belasting van de auto en de omgevingsfactoren zorgen voor stabiliteit. Of de auto nu 30 km/u of 300 km/u rijdt.

Voor de meest optimale prestatie van de Ford GT worden voor elke verkeerssituatie de gegevens bijgesteld. Dit geldt voor onder meer de actieve aerodynamica, de Elektronische Stabiliteitscontrole, de motorprestaties en de uit de Formule 1 afkomstige actieve demping. Voor de volledig automatische klimaatbeheersing en de speciale communicatietechnologie van SYNC3 worden andere sensoren ingeschakeld die zorgen voor ultiem comfort en gemak in deze prachtige auto.

De Ford GT in de 24 uur van Le Mans
Met topsnelheid van 347 km/u mag je de Ford GT gerust een ware raceauto noemen. Hij is tevens voorzien van diverse innovatieve snufjes. Zo wordt er gebruikgemaakt van een vaste zitpositie. Bij de Ford GT kun je dus niet de stoel, maar wel de pedalen en het stuurwiel verstellen. De bestuurdersstoel is zo laag mogelijk in de auto gepositioneerd en voor de carrosserie zijn koolstofvezels gebruikt. Het resultaat is een optimaal aerodynamische wagen.

De Ford GT wordt in eerste instantie opgeleverd in een kleine oplage. In vier jaar worden er 1000 exemplaren van gemaakt. Naast het race-aspect wordt er ook ingezet op ultiem comfort, zoals we dat kennen van bijvoorbeeld de Ford gezinsauto’s. Zo zijn er onder andere inklapbare bekerhouders aanwezig. Ze zijn gemaakt van aluminium en geheel weggewerkt in het middenconsole, zodat een lager gewicht bereikt wordt. Achter de stoelen is extra opbergruimte voorzien.

Net als de andere huidige Europese Fords is ook de Ford GT voorzien van het tankdop-loze Ford easy-fuel systeem. Hiermee kun je eenvoudiger tanken en voorkom je bovendien dat je de verkeerde brandstof tankt. De 3,5 liter V6 motor met EcoBoost haalt met gemak tot wel 647 pk.

De ontwikkeling van deze multi-inzetbare Ford GT heeft volgens Pericak een aantal creatieve technische functies opgeleverd. De auto is van een geïntegreerde rolkooi voorzien, die met enkele aanvullende onderdelen geheel voldoet aan de veiligheidseisen van de FIA. Met zowel snelheid en comfort zorgt de Ford GT voor een schitterende rijervaring.

Foto: Fordgt.com ©

Tickets: Ga voor 125 euro 3 dagen naar de GP van België!!!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: F1journaal

image

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië