logo
 

“De Formule 1 moet de sociale media omarmen in plaats van negeren”

03 juli 2014 — Volgens Toto Wolff van Mercedes mist de Formule 1 heel wat kansen omdat het de sociale media niet omarmt en volledig negeert.

image
Er is al veel te doen geweest over het terugvallen van de kijkcijfers van de Formule 1 in enkele landen. De Formule 1 zou minder populair zijn maar dat is volgens Toto Wolff vooral toe te schrijven aan het feit dat de Formule 1 in die landen plots enkel nog via betaaltelevisie te bekijken is.

Er wordt in de Formule 1 anderzijds ook wat aan paniekvoetbal gedaan door plots met allerlei ideeën te komen die de aantrekkingskracht van de sport moeten vergroten terwijl de Formule 1 één groot medium dat de Formule 1 kan promoten volledig negeert: de sociale media. Facebook, Twitter, ... de Formule 1 is er niet op aanwezig en dat is ook volgens Toto Wolff eens serieuze aderlating.

“Ik had een erg lang gesprek met Bernie Ecclestone erover,” aldus Toto Wolff. “We waren met elkaar aan het praten over het verliezen van zo’n 30 procent van het tv-publiek in Italië en het feit dat ook de kijkcijfers in Duitsland wat zijn teruggevallen. In Groot-Brittannië is de trend verrassend genoeg stijgend.”

“Je vraagt je af waarom de tv-cijfers dalen maar dat is normaal wanneer je tv-rechten verschuift van gratis naar betalende zenders,” geeft Wolff een logische verklaring voor het probleem waarmee de Formule 1 momenteel kampt.

Tegelijkertijd laat de Formule 1 een groot deel van haar doelpubliek links liggen doordat het niet actief is op de sociale media. Bernie Ecclestone is er naar verluidt geen voorstander van omdat er geen geld mee verdiend kan worden.

“Ik zei tegen hem dat er een explosieve groei in de online activiteiten is maar hij zei me: ‘Ze betalen niet en de helft van onze inkomsten komt uit televisie’,” zei Toto Wolff. “Uiteraard werkt het model van de sociale media momenteel niet om er geld mee te verdienen, maar ik kan mijn sponsors wel zeggen dat het publiek dat zijn logo ziet groeit en dat ondanks het feit dat de tv-cijfers naar omlaag gaan.”

“Zelfs de grote speles zoals Twitter hebben nog geen model waarbij ze geld kunnen verdienen maar wees er maar zeker van dat dit enkel een kwestie van tijd is,” besluit Toto Wolff.

Volg F1journaal.be via Facebook: klik hier
Volg F1journaal.be via Twitter: klik hier

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Bernie Ecclestone

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië