logo
 

De Formule 1 omarmt eindelijk sociale media

21 maart 2015 — De Formule 1 lijkt sinds dit seizoen eindelijk de sociale media te omarmen en dat na een jarenlange haat-liefdeverhouding.


Eind vorig jaar zei F1-baas Bernie Ecclestone het volgende: “Ik heb gekeken wat daar nou de meerwaarde van is en ik ben er achter gekomen dat die er niet is”.  Waarschijnlijk weer iets dat de jonge mensen bedacht hebben, dacht Bernie Ecclestone ongetwijfeld. Meer dan 1,3 miljard mensen op de sociale media maar nee, Bernie geloofde toen niet in de meerwaarde ervan.

Zo had de Formule 1 tot begin dit seizoen geen officieel Twitter-account, laat staan een eigen officieel YoutUbe-account. Schoorvoetend startte het vorig jaar met het promoten van zogenaamde hashtags op twitter. Tijdens ieder raceweekend liet het een hashtag zien die F1-fans konden gebruiken op sociale media. Ook al was de Formule 1 er zelf nog niet op aanwezig, toch was het een belangrijke eerste stap voor de Formule 1.

In het verleden ging de Formule 1 immers vooral op zoek naar video’s op YouTube om deze vervolgens offline te laten halen. Ze vormden immers een inbreuk op de rechten van de Formula One Mangement (FOM). Nu de Formule 1 sinds kort een eigen YouTube-kanaal heeft zal die jacht op illegale video’s alleen maar toenemen, al beseffen ze blijkbaar ook dat ze dan maar beter zelf officiële video’s online plaatsen.

De Formule 1 lanceerde ook een nieuwe website. Bij die nieuwe website hoort echter ook heel wat content waarvoor betaald moet worden. Zo lanceert de officiële website van de Formule 1 een zogenaamde F1 Access account, dat gratis te raadplegen is tot en met 13 april maar daarna 2,99 euro per maand kost. Er is echter ook de mogelijkheid om een jaarabonnement te nemen voor 26,99 euro. Uiteraard, de Formule 1 wil graag wat extra verdienen, want daar draait het toch om in de Formule 1, Geld?

Maar terug naar de sociale media. Gisteren bevestigde de officiële twitter-account van de Formule 1 dat er sinds gisteren ook een officiële Instagram-account is gelanceerd. Daarmee lijkt de Formule 1 eindelijk voluit de kaart te trekken van de sociale media om meer interactie met de fans te krijgen.

Op dat vlak kreeg de Formule 1 enorm veel kritiek te verwerken, aangezien de sport te ver van haar fans staat en ook de sociale media niet omarmde. Met een nieuwe website en haar aanwezigheid op de sociale media probeert de Formule 1 nu twee vliegen in één klap te slaan: dichter bij haar fans staan en extra inkomsten genereren.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Bernie Ecclestone

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België