logo
 

De motorenteller: wie komt in de problemen?

18 juli 2014 — We zitten halverwege het seizoen en nog negen races te gaan. Maar hoe zit dat met het aantal krachtbronnen dat de piloten al gebruikt hebben en wie zit er in de gevarenzone? image

Dit seizoen mogen de piloten elk vijf krachtbronnen gebruiken. Maar zo een krachtbron bestaat uit verschillende elementen. Je hebt de verbrandingsmotor, de turbo, de MGU-K en MGU-H, de batterijen en de sturende electronica.

Een motor wisselen betekent dus niet per se dat heel de krachtbron er simpelweg eruit wordt gehaald en vervangen wordt door een volledig nieuwe. Elke piloot beschikt over vijf stuks van elk element en het is toegelaten dat de verschillende componenten gewisseld worden over de verschillende motoren.

Als het maximum van vijf bereikt is, dan zal een gridpenalty worden toegekend in de eerste race waarin het component wordt gebruikt. Indien een straf niet volledig kan uitgevoerd worden, dan worden de resterende strafplaatsen meegenomen naar de volgende race. Ze kunnen echter wel maar één race overgedragen worden.

De eerste maal dat een piloot een zesde element nodig heeft, krijgt hij een straf van 10 plaatsen. Elk ander zesde element resulteert in een straf van vijf plaatsen. Hetzelfde geldt voor het eerste zevende element, het eerste achtste, etc..

Bijvoorbeeld een rijder zet de 18e tijd neer in de kwalificaties, maar moet zijn motor vervangen waarbij dit nummer 6 zou zijn. Indien hij een gridpenalty krijgt van 10 plaatsen, dan start hij in de eerstvolgende race op P22 en neemt de overige 6 strafplaatsen mee naar de volgende race.

Wie nu al juist hoeveel van welk element heeft opgebruikt, zie je in het onderstaande overzicht.

Piloot Team Motor Turbo MGU-K MGU-H Batterijen Electronica
Vettel Red Bull 4 4 4 4 2 4
Ricciardo Red Bull 3 3 3 3 2 2
Hamilton Mercedes 3 3 3 3 3 3
Rosberg Mercedes 3 3 3 3 2 3
Alonso Ferrari 3 3 3 3 3 4
Raikkonen Ferrari 3 3 3 4 3 3
Grosjean Lotus 3 4 3 3 2 3
Maldonado Lotus 4 4 4 4 2 3
Button McLaren 3 3 3 3 2 2
Magnussen Mercedes 3 3 3 3 2 2
Hulkenberg Force India 3 3 3 3 2 2
Perez Force India 3 3 3 3 2 2
Sutil Sauber 3 3 3 3 3 3
Gutierrez Sauber 3 3 3 3 3 3
Vergne Toro Rosso 4 4 4 3 3 3
Kvyat Toro Rosso 5 4 5 3 2 2
Massa Williams 3 3 3 3 2 3
Bottas Williams 3 3 3 3 2 2
Bianchi Marussia 4 4 3 4 2 4
Chilton Marussia 4 4 4 4 3 4
Kobayashi Caterham 3 3 3 3 3 4
Ericsson Caterham 3 3 3 3 2 3

Kvyat heeft intussen al vijf motoren en vijf MGU-K systemen opgebruikt. De eerste maal dat een van deze elementen moet gewisseld worden, hangt er hem een straf boven het hoofd. Duidelijk vast te stellen is nu ook de pech die Vettel al gehad heeft in vergelijking met Ricciardo. De Australiër heeft in deze fase van het seizoen nog een comfortabele stock van onderdelen ter beschikking. Bij Mercedes is het verschil tussen de beide piltoten dan weer kleiner net zoals op de baan.


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën:

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië