De Spa Six Hours Classic: van Touring Cars tot F1-bolides

20 september 2017 — Afgelopen weekend vonden de zes uren van Spa plaats. De zes uren voor oldtimers weliswaar. Ook F1Journaal was er op zaterdag bij. Het was weer een fantastische editie met wedstrijden voor oude F1-bolides tot oude Touring Cars.


De rit naar het spektakel op Spa verliep erg vlot. Doordat het geen echt warme dag zou worden en we al voor negen uur op het circuit waren, was het nog erg mistig. Hierdoor werd ook de eerste race, gereden door de Pre-66 Touring Cars, met een twintigtal minuten vertraagd. De mist was namelijk nog te dicht, waardoor er een safety car werd bijgehaald tot het veilig was om te starten.

De sfeer in de paddock was gespannen voor de komende wedstrijden. Na wat rondgelopen te hebben, gingen we een stuk van de eerste race op de tribune van Eau Rouge en daarna ook bovenop de Raidillon.

Rond het circuit staan overal borden met daarop hoe lang het lopen is tot de verschillende bochten en sanitaire pitstops. Les Combes was ongeveer dertig minuten lopen vanaf daar, dus stelde ik voor om een rondje te lopen. Met wat stops erbij gerekend om wat foto’s te trekken en de wedstrijden te kijken, zijn we in ongeveer twee uurtjes rondgelopen.

Ik zou u zeker aanraden om een rondje rond het circuit te lopen of te fietsen, mocht u eens de mogelijkheid hebben! Er zijn wel af en toe wat pittige beklimmingen en afdalingen, maar zo goed als alles is er verhard, wat het makkelijker maakt voor voetgangers, maar ook voor fietsers en scooters. De uitzichten die je krijgt voorgeschoteld zijn alleszins fenomenaal.

Na nog enkele andere klasses, was het tijd voor de Formule 1-wedstrijd. Het geschreeuw van de wagens was echter zo hard dat het na enkele rondes niet vol te houden was op de hoofdtribune. Dan maar in La Souce gaan kijken! Voorafgaand aan hun wedstrijd, hielden ze een minuut stilte voor een coureur die in Zandvoort omgekomen was tijdens de vorige race. Na afloop werden de wagens geparkeerd aan de binnenkant van de bocht, waardoor ik ze goed op beeld kon vastleggen.

Daarna was het weer tijd voor de Masters Endurance Ledgends, die vooraf gingen aan de zes uren. Met een half uur vertraging gingen deze van start. Van half vijf tot half elf ’s avonds kon men genieten van 120 meer dan 25 jaar oude juweeltjes. Een hele boel dus!

Ook leuk om even mee te geven: het bijtanken van de auto’s moet bij het tankstation van het circuit gebeuren aan het einde van de pitstraat en… het duurt wel even… Gemiddeld duurde het zo’n vijf minuten om een auto bij te tanken! F1 was in de jaren voor 2009 wel andere koek!

Na de prijsuitreiking was het weer tijd om huiswaarts te keren na een drukke, maar fantastische dag! Iedereen die eens de mogelijkheid heeft om naar dit evenement te gaan, raad ik het ten zeerste aan! Alles was er top geregeld en verliep vlot.

Klik hier om de foto’s te bekijken op de Facebook-pagina van onze site.

Geschreven door Anouck Jaspers


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: F1journaal

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: