logo
 

“Eau Rouge en Raidillon krijgen terug grindbakken”

04 september 2019 — Om te blijven voldoen aan de veiligheidseisen van de Internationale Motorsportfederatie (FIM) zal de huidige asfalt uitloopstrook aan de Raidillon terug vervangen worden door een grindbak in 2022.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Zaterdag kwam F2-rijder Anthoine Hubert om het leven na een aaneenschakeling van een aantal ongelukkige gebeurtenissen bij het uitkomen van de Raidillon-bocht op het circuit van Spa-Francorchamps.

Meteen werden de asfalt uitloopstroken door velen als schuldige aangewezen omdat ze er enkel zijn zodat de rijders niet van het gas zouden gaan in de wereldberoemde bocht. Als een auto van de baan gaat kan zo’n uitloopstrook hem echter niet voldoende vertragen.

De strook waar Hubert de controle verloor ligt helaas aan de uitgang van de pitlane voor uithoudingsraces en daarom is het onmogelijk om er een grindbak te maken.  Maar om te voldoen aan een “Grade C-niveau” van geschiktheid opgelegd door de FIM, zal Spa veranderingen uitvoeren aan de uitloopstroken van Eau Rouge en Raidillon die van kracht moeten worden voor 2022.

“In Raidillon zullen er geen wijzigingen aan het circuit zelf worden aangebracht”, aldus Nathalie Maillet, baas van Spa-Francorchamps, aan het persbureau Belga.

“Maar wat wel zeker is, is dat we grindbakken zullen installeren. De normen voor motorfietsen zijn strenger. De upgrade voor motorfietsen zal dus positieve gevolgen hebben voor de auto’s.

“Op dit moment bespreken we waar we de grindbakken moeten plaatsen en hoe diep ze moeten zijn. En ook, als ze de hele lengte van een bocht moeten bestrijken.”

Mailet wou benadrukken dat het drama dat zich zaterdag afspeelde de toekomst van de F1 op het circuit van Spa-Francorchamps niet in gevaar zal brengen.

“Wat er gebeurd is, was jammer, en herinnert ons eraan dat er geen enkel risico niet bestaat,” voegde ze eraan toe.

“Het circuit heeft voor de veiligheid altijd hand in hand met de FIA gewerkt. We wachten nu op de resultaten van het onderzoek van de FIA naar de precieze oorzaken van het ongeval.

“Dit stelt de aanwezigheid van de F1 in Spa niet in vraag. Wat er gebeurde was een race-incident.”

“Natuurlijk heeft dit ons allemaal diep geraakt. We moeten doorgaan met het ontwikkelen van het circuit,” besluit Mailet.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ander nieuwsGP van België

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België