logo
 

“Een eigen F1-team beginnen was mijn grootste fout”

13 augustus 2015 — Alain Prost, zelf een voormalig wereldkampioen in de Formule 1, startte in 1997 zijn eigen F1-team door Ligier over te nemen. Het is naar eigen zijn grootste fout ooit geweest ...


Ze zeggen wel eens, de beste manier om miljonair te worden in de Formule 1, is om er als miljardair in te stappen. Er wordt vaak met die spreuk gelachen, maar soms zit er ook wel heel wat waarheid in.

Alain Prost, viervoudig wereldkampioen in de Formule 1, besloot om in 1997 Ligier over te nemen en zijn eigen F1-team op te starten. Aanvankelijk behaalde Prost grand Prix nog enkele mooie resultaten. De JS45, die nog was ontworpen voor de komst van Prost en aangedreven werd door een Mugen-Honda V10-motor, was best competitief.

Wanneer Prost terugblikt op die periode en zijn beslissing om een eigen F1-team te beginnen dan geeft de Fransman toe dat het eigenlijk zijn “grootste fout” ooit was.

“Drie maanden nadat ik het team had overgenomen kenden we enkele goede resultaten en wonnen we zelfs bijna een race,” zei Prost tijdens een interview met de FIA. “Tegen mijn vrienden en familie zei ik echter dat ik ‘dood was’. Ik wist het van in het begin. Ik kende daarvoor de Formule 1 te goed. Ik kende mijn land ook.”

Daarmee verwijst Alain Prost naar het feit dat Prost Grand Prix in de jaren nadien heel wat moeilijkheden kende om aan sponsors te geraken.

“Indien ik ooit een fout maakte, dan was het deze wel. Ik had het beter niet gedaan. Ik had ook die beslissing niet last-minute mogen nemen.”

“Twee dagen voordat ik het contract tekende wilde ik het eigenlijk niet meer doen. We hadden een plan gemaakt met Peugeot en een contract waarbij we vijf jaar gratis motoren zouden krijgen en heel wat ontwikkelingen voor die motoren. Vervolgens kwamen ze daar twee dagen voor het ondertekenen van de overeenkomst op terug. Het was nog maar drie jaar en nadien zou ik moeten betalen voor de motoren. Uiteindelijk was ik blij dat ik kon stoppen.

Prost reed vanaf 1998 met Peugeot-motoren, waarna het in 2001 de overstap maakte naar Ferrari-motoren onder de merknaam Acer. Eind 2001 werd Prost grand Prix echter failliet verklaard.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België