Eerste startrij voor Red Bull: Vettel voor Webber

26 juni 2010 — Red Bull heeft getoond dat het kan terugvechten. Na de teleurstelling in Canada mogen beide wagens van op de eerste startrij vertrekken voor de GP van Europa in Valencia. De aanval op McLaren is alvast goed ingezet.

Red Bull staat terug waar het de tot voor Canada altijd al stond: op de pole position. Het is al de 4de keer dat ze de hele eerste startrij bezetten. Het verschil was uiteindelijk ruimer dan ze verwacht hadden.

Alonso leek de favoriet voor de pole position, maar ondanks serieuze upgrades van Ferrari eindigde hij pas vierde.

In de slotfase van de kwalificatie doken de Red Bull-coureurs onder de tijden van Lewis Hamilton en Fernando Alonso. Hamilton probeerde nog te counteren, maar verremde zich in een ultieme poging zijn tijd te verbeteren.

image

Dat de Ferrari’s wel degelijk een stap voorwaarts hebben gezet, blijkt uit de prestatie van Felipe Massa. De Braziliaan noteerde de vijfde tijd en het is dit seizoen nog niet vaak gebeurd dat de Ferrari-coureurs beiden tot de snelste vijf behoren.

Robert Kubica was zowel tijdens de ochtendsessie als tijdens Q1 en Q2 erg snel en leek naar een positie op de eerste twee startrijen te sturen, maar hij strandde uiteindelijk op de zesde positie. Dat is één plaats voor Jenson Button, die de race als zevende start.
Verrassing van Q3 was zonder twijfel Williams. Het team rijdt al een heel jaar onder de verwachtingen, maar geraakte nu voor het eerst met beide wagens in de top tien. Om de verrassing compleet te maken reden zowel Nico Hülkenberg als Rubens Barrichello exact dezelfde tijd, maar omdat eerstgenoemde die tijd eerder op de tabellen had gezet start hij morgen achtste, net voor ploeggenoot Barrichello.
Vitaly Petrov maakte voor Renault het feest compleet door net als Kubica in de top tien te starten.

Mercedes GP zakte in de hitte van Valencia volledig door het ijs, en zag met Rosberg op de twaalfde plaats en Schumacher op de vijftiende de kansen op een zege, laat staan vooruitgang, fel slinken. Schumacher lag zelfs ‘on the bubble’ tijdens Q1 en kon ternauwerdood aan de 17de plaats ontsnappen. In Q2 kon hij dus geen potten breken, maar er is wel onduidelijkheid over of zijn powersteering al dan niet werkte.

Voor Force India was de top tien dankzij de opleving van Williams ook te hoog gegrepen. Adrian Sutil besloot de sessie als dertiende, Vitantonio Liuzzi werd veertiende. Verder deden zich geen verrassingen voor. Wel lijkt HRT langzaam dichterbij te komen aan Virgin Racing.

image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België