“Enkel een gesloten cockpit in de F1 indien er geen negatieve gevolgen zijn”

21 januari 2016 — Er wordt reeds langer onderzocht of een gesloten cockpit een mogelijkheid voor de Formule 1 is. Volgens FIA-baas Jean Todt komt die er echter alleen indien er geen andere consequenties zijn.


De gesloten cockpit kwam opnieuw op de gesprekstafel te liggen naar aanleiding van onder meer de dood vorig jaar van Justin Wilson in de Nascar en Jules Bianchi na zijn crash tijdens de GP van Japan in 2014.

Nadat Justin Wilson in de Nascar brokstukken van een andere crash tegen zijn hoofd kreeg en vervolgens zelf crashte en overleed, onderzoekt de FIA drie mogelijkheden om de rijder zijn hoofd te beschermen.  Grote vraag blijft echter wat de andere consequenties van een gesloten cockpit zijn.

De FIA en de Formule 1 streven er echter naar om de veiligheid in de Formule 1 steeds te verhogen, waardoor er heel wat onderzoek wordt gedaan naar de ‘gesloten cockpit’. Tot op de dag van vandaag is echter nog steeds niet duidelijk of die er ook daadwerkelijk komt.

“We hebben al heel wat tijd en energie erin gestoken maar autosport bij een gevaarlijke sport,” zei Jean Todt tegenover ‘Autosport’. “Indien er bijkomende stappen ondernomen moeten worden om de veiligheid te verbeteren dan zullen we daar ook voor gaan. We moeten echter zeker zijn dat er geen andere gevolgen zijn.”

“Wanneer je een nieuwe regelgeving introduceert dan moet je er zeker van zijn dat je een oplossing hebt voor eventuele problemen. We hangen af van de experten en we zullen uiteindelijk op het resultaat van hun bevindingen moeten wachten om te bepalen of we wijzigingen aanbrengen of alles laten zoals het is.”

“Er zijn verschillende manieren om de rijder te beschermen maar we moeten er zeker van zijn dat er geen negatieve gevolgen zijn,” besluit de FIA-baas.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België