logo
 

“Er was niets mis met de ECU van Mark Webber zijn wagen”

18 maart 2013 — Mark Webber kende een erg teleurstellende race. Na afloop van de race werd er met een beschuldigende vinger gewezen naar de ECU op Webber zijn wagen. Maar McLaren Electronic Systems, dat de ECU levert, ontkent dat de problemen bij Webber door de ECU veroorzaakt werden.


Iedere wagen van de F1-teams is voorzien van een standaard ECU (Electronic Control Unit). De ECU regelt onder andere het motormanagement en wordt sinds enkele jaren aangeleverd door McLaren Electronic Systems, een zusterbedrijf van het McLaren F1 Team.

Mark Webber ondervond verschillendr problemen tijdens de formatieronde. Zo verloor de Australiër alle telemetriegegvens en ook KERS. Uiteindelijk maakte Webber een slechte start en verloor hij heel wat posities. Bij Red Bull verwezen ze naar de ECU als oorzaak van Webber zijn problemen.

McLaren Electronic Systems onderzocht de problemen en kwam tot de conclusie dat er met de ECU op Mark Webber zijn wagen niets mis was. Het probleem zou eerder aan Red Bull haar datasysteem toe te schrijven geweest zijn.

“Er was tijdens de formatieronde een probleem met Mark Webber zijn datasysteem in de garage. De ECU op Mark Webber zijn wagen was in orde,” zoe liet Peter Manen van McLaren Electronic Systems weten tegenover Autosport.

“We vinden het spijtig dat bij Mark Webber de voorbereidingen voor de start verstoord werden en we zullen verder samenwerken met het team om een herhaling van het probleem te vermijden.”

Toch is de ECU van McLaren Electronic Systems niet geheel onbesproken. Enkele jaren geleden was er hevige kritiek dat de FIA had gekozen voor McLaren Electronic Systems. Heel wat F1-teams vreesden belangenvermenging aangezien het net als het McLaren F1 team tot dezelfde McLaren groep behoort. De meeste teams hadden immers liever een compleet onafhankelijke leverancier gehad.

Anderzijds introduceerde McLaren Electronic Systems dit jaar een nieuwe versie van haar ECU en dit ter voorbereiding op de omschakeling naar de nieuwe turbomotoren in 2014. Tijdens de wintertests vertoonde de nieuwe ECU vervolgens diverse kinderziekten ...

Hieronder een reportage die Martin Brundle in 2012 maakte over de ECU van McLaren Electronic Systems:

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Mark WebberMcLarenRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië