logo
 

Eric Boullier en Renault erg tevreden over Bruno Senna

30 augustus 2011 — Bij Renault is men tevreden over de prestaties van Bruno Senna dit weekend op Spa. Het was het idee van Eric Boullier, de teambaas van Renault, om Heidfeld te vervangen. Het was dus ook zijn verantwoordelijkheid indien het mis zou lopen.

Senna’s race viel wel zeer snel in zijn plooi toen hij in de eerste bocht al crashte en binnen moest komen. Toch kon de Braziliaan op een zeer professionele manier omgaan met de druk die op hem lag en de race beëindigen .

“Ik was meer dan gelukkig toen ik iedereen in de garage zag applaudisseren.” vertelt Boullier. “Op het einde van Q2 en Q3 hadden ze allemaal nog eens een lach op hun gezicht. Dat was geleden van Maleisië.”

“Het is zeer belangrijk dat al je mannen, die dag en nacht voor je werken, gelukkig zijn. Het is zeer belangrijk voor mij. Op die manier kan je het maximale uit hen halen.”

Senna had maar weinig ervaring met de wagen en kon op Spa nauwelijks op een droge baan rijden. Dat zal één van de redenen geweest zijn waarom hij zijn rempunt in La Source miste en op Alguersuari invloog. Toch ziet men ook positieve aspecten in dit debuut voor Renault.

“De grootste zwakte van Bruno is zijn gebrek aan ervaring en rijtijd met de wagen.” vervolgt Boullier. “Hij heeft meer track time nodig om het vertrouwen in de wagen terug te vinden. Zijn sterkte was zijn rust en samenwerking met de ingenieurs. Je zag dat hij op zijn gemak was in deze nieuwe omgeving.”

“Het was ook wel moeilijk voor hem. Hij kreeg pas laat de bevestiging dat hij mocht rijden. Het was dus zeker niet ideaal. Het weer zat ook niet mee en dat op een zeer uitdagend circuit. De volgende race op Monza zal een grote uitdaging zijn, met nagenoeg geen downforce wordt dat zeer moeilijk, maar met zijn zelfvertrouwen terug op een maximum zal dat wel gaan.”

Ook voor Boullier hing er wat van af van het weekend, want zoals eerder vermeld was het zijn beslissing om Senna in plaats van Heidfeld in de wagen te zetten.

“Als je zo’n beslissing moet nemen, kwets je altijd mensen en moet je anderen overwegen. Je bent ook verantwoordelijk voor het pad dat je bent ingeslagen.”

De Fransman, die overigens ook manager is van ondermeer Jerome D’Ambrosio, nam vorig jaar het roer over bij Renault na het crashgate-schandaal. Hij heeft dus het team in moeilijke tijden moeten leiden, na het vertrek ook van veel sponsors. Dit jaar werd het nog moeilijker door het wegvallen van Robert Kubica.

“Het wordt steeds moeilijker, want de verwachtingen worden steeds hoger. Het eerste jaar was redelijk makkelijk. Je krijgt een wagen en twee rijders en ga je gang. Doe maar! Alles werkt al.”

“In het tweede jaar werd er geherstructureerd en veranderden de invloeden, maar iedereen wacht op prestaties. Voorlopig leveren we nog niet af wat er verwacht wordt. Toch moeten de mensen begrijpen dat je geen veranderingen kan maken waardoor de wagen binnen de twee jaar kan winnen.”

“Ik wil geen excuses voorleggen, maar het heropbouwen van het vertrouwen kost tijd en we hebben een hele groep mensen die sponsors zoeken en er alles aan doen om ons terug in eer te herstellen.”

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: Bruno SennaLotus

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België