logo
 

Exclusief interview met Pirelli F1-baas Mario Isola

25 februari 2019 — F1journaal.be had tijdens de eerste testweek in Barcelona een exclusief interview met Pirelli F1-baas Mario Isola.

image
Hoe maakt Pirelli gebruik van de wintertests bij de ontwikkeling van haar banden?
“We ontwikkelen de banden niet voor dit seizoen omdat er duidelijk in de reglementen staat dat de banden klaar moesten zijn tegen 1 december. Er zijn twee deadlines: eentje voor de constructie van de ban in september en eentje in december voor de compounds.”

“Eenmaal we de specificatie gehomologeerd hebben kunnen we er gedurende één jaar niets aan wijzigen. Dit is echter een belangrijke test voor ons om data te verzamelen in het bijzonder wat de rondetijden en de verschillen tussen de compounds betreft, alsook de bandendegradatie.”

“We hebben een idee op basis van de test in Abu Dhabi eind vorig jaar. We hebben toen de 2019-banden ter beschikking gesteld van de teams en ze konden de 2018-banden met de banden voor 2019 vergelijken. Het was een belangrijke test maar die test was met de wagens van vorig jaar terwijl de test hier met de nieuwe wagens plaatsvindt.”

“Indien het weer blijft zoals nu dan is dat erg goed. We hebben tot nu toe de bandenselectie voor de eerste vier races bekendgemaakt. Na de tweede test zullen we beslissen welke bandencompounds we ter beschikking stellen tijdens de races in Spanje, Monaco en Montreal. Daarvoor moeten we de data snel en grondig analyseren.”


Hoe beslissen jullie welke bandencompound naar welke race meegaat?
“Er zijn enkele zaken waarmee we rekening houden. We hebben heel wat data uit het verleden, we zitten ondertussen negen jaar in de F1 en uiteraard speelt de data van vorig jaar een belangrijke rol, ook al zijn de wagens nu iets anders.”

“We geven ieder circuit een soort van rating, onder andere op basis van de energie die de banden moeten ondergaan en we meten ook ieder jaar de karakteristieken van het asfalt dat op de circuits ligt, aangezien ook dat evolueert. Op basis daarvan maken we onze selectie.”

De nieuwe banden blinken veel meer dan vroeger doordat er chromé mallen worden gebruikt. Zijn er nog andere esthetische wijzigingen gepland of wijzigingen wat herkenbaarheid van de banden betreft?

“Nee, de grootste wijziging is dat we nu slechts drie kleuren van banden hebben. Wit, geel en rood en dat tijdens ieder raceweekend zodat het voor de fans eenvoudiger is.”

“Wat de glimmende banden betreft. We hebben ons productieproces aangepast en verbeterd maar het feit dat de banden glimmen is een nevenwerking daarvan, het was niet onze oorspronkelijke doelstelling.”

“Ik ben het er mee eens dat de banden er mooier uitzien en dat is uiteraard leuk.”

Vroeger hadden we een ‘regenboog’ aan kleuren wat de bandencompounds betreft. Dat is nu echter anders …
“Ik was zelf een voorstander van de regenboog maar ik werk in de bandensector en ik weet perfect waarvoor iedere band en kleur dient. We moeten echter aanvaarden dat sommige fans die hun tv op zondag aanzetten niet alles begrijpen en hen het leven moeilijk maakt.”

“Vorig jaar kwamen de FIA en de FOM naar ons en vertelden ze ons dat het misschien iets te ingewikkeld was geworden. We moesten een oplossing vinden, een oplossing die invloed heeft op onze productie.”

“Een band met dezelfde kleur kan dit jaar immers een compleet andere samenstelling hebben en daarom moeten we een apart label voorzien voor iedere race zodat we weten wat de samenstelling is van bijvoorbeeld een ‘rode’ band.”

“We zullen dus banden in ‘batches’ moeten produceren en dat voor iedere race. We willen immers dat de banden consistent zijn en ik geloof dat het nu voor de fans veel eenvoudiger is om te volgen.”

“Eenmaal je weet wit de hardste band is, rood de zachtste en geel tussenin, eenvoudiger kunnen we het niet maken. Toch lees ik op het internet dat iemand het vorig jaar beter vond, je kan nooit voor iedereen goed doen.”

Vorig jaar kreeg Pirelli geregeld kritiek van de rijders en teams, onder andere over de temperatuurvensters, het gripniveau en de bandenslijtage. Wanneer is 2019 voor jullie als bandenleverancier een succes?

“We proberen ons product steeds te verbeteren. We hebben een goed product en het is soms vreemd dat teams klagen over het gripniveau maar dat ze dan wel het ronderecord verbreken. Dat verbaast me wat want indien er geen grip is kan je het ronderecord niet verbreken.”

“We weten dat de rijders steeds meer grip willen. In 2017 bijvoorbeeld werd er een eerste keer met de roze hypersoft getest. Al de rijders zeiden ‘wow, wat een gripniveau’. Ik zei toen echter dat ze moesten opletten omdat er bij dat type band een enorm grote bandendegradatie is. Tijdens het seizoen werd er vervolgens geklaagd over een hoge bandendegradatie bij die band. Tja, zo is het nu eenmaal.”

“We proberen altijd ons product te verbeteren en luisteren naar de rijders. We zitten geregeld met hun samen, uiteindelijk moeten zij immers de helden van de show zijn. We willen hen zien strijden op de baan.”

“Als je mij vraagt wanneer 2019 een succes is voor Pirelli. We willen banden voorzien die top zijn op het vlak van technologie, die betrouwbaar zijn en die ons van goede races voorzien. We willen inhaalmanoeuvres zien, al hangt dat uiteraard niet alleen van de banden af.”

“Indien we veel actie zien op de baan dan hebben we het goed gedaan.”

Door de wijzigingen in de regelgeving is er minder downforce. Zoiets heeft uiteraard invloed op de banden. Welke invloed heeft dat op jullie benadering wat de banden betreft.
“We hebben simulaties van de teams. Er waren verwachtingen, zoals bijvoorbeeld minder downforce maar dat zal snel bijgebeend worden. We homologeren onze banden al in december en doorheen het jaar evolueren de wagens.”

“De teams bezorgen ons simulaties van hun verwachtingen op het vlak van de prestaties van de wagens aan het begin, het midden en het einde van het seizoen.”

“Minder downforce zorgt ervoor dat de wagens iets meer glijden en we hebben bij de 2019-banden daarmee rekening gehouden. De banden moeten beter overweg kunnen met warmte die daardoor ontstaat en de banden zouden ook minder last moeten hebben van ‘blistering’.”

“Bijvoorbeeld onder iets koudere omstandigheden zoals deze ochtend tijdens de test kan er wat ‘graining’ ontstaan maar deze omstandigheden zijn niet representatief voor de meeste races tijdens het F1-seizoen wanneer er op de meeste plaatsen tijdens de ‘zomer’ wordt gereden. Meestal bedraagt de baantemperatuur minstens 25 graden.”

Toen er sprake was van de overstap naar 18 inch-banden overwoog Michelin om terug te keren naar Formule 1. 18 inch past beter bij de autosector, hanteert Pirelli diezelfde visie?
“Uiteraard lijken 18 inch-banden veel meer op de productie van banden voor normale wagens. Wat de 13 inch banden betreft kan ik niet zeggen dat al onze ontwikkelingen nutteloos waren want dat klopt niet.”

“We hebben nieuwe productieprocessen kunnen ontwikkelen, dat zie je met de huidige banden. We zitten met een tolerantiemarge van ongeveer 100 gram op twaalf kilogram aan banden. We praten hier over rubber dus we zitten met een productieproces dat zeer geavanceerd is en dat ook nut heeft voor het produceren van banden voor op de weg.”

“Indien je geen 13 inch-banden kan produceren voor F1-bolides, waarom zou je dan banden kunnen produceren voor hoogwaardige straatwagens. We ontwikkelen nieuwe materialen, nieuwe controlesystemen, we belasten de banden enorm om te zien hoe ze intense druk kunnen weerstaan.”

“Die methodologieën kunnen we ook gebruiken voor gewone banden. Door de omschakeling naar 18 inch kunnen we een nieuwe stap zetten en meer leren. We kunnen onze kennis over de compounds verbeteren maar de kennis van de voorbije jaren is zeker niet verloren.”

Hoe gebruikt Pirelli haar aanwezigheid in de Formule 1 voor marketing, voor het creëren van een imago?
“De Formule 1 is het bekendste en populairste kampioenschap wereldwijd. Er zijn enkele kampioenschappen die in bepaalde regio’s of landen populair zijn maar de Formule 1 is het enige kampioenschap met zo’n grote visibiliteit.”

“Het is voor Pirelli het perfecte platform om haar naam te associëren met de hoogste niveau van technologie in de wereld. De teams hebben de beste engineers. De kleinere teams hebben dan wel minder mensen maar gemiddeld werken er zo’n 500 mensen voor een team en zij ontwikkelen ongelooflijke technologieën.”

“Het imago dat je via de Formule 1 creëert voor een bedrijf is wat de klanten wensen: prestige.”

Toch zijn er ups en downs in de Formule 1 geweest voor Pirelli. Er is kritiek geweest, wijzigingen, … Zou een relatief rustige periode niet leuker zijn?
“Je kan geen zes jaar vrede en rust in de Formule 1 hebben, het is zo’n competitieve omgeving. De teams vechten voor een honderdste van een seconde. We geven al de teams dezelfde banden maar wanneer ze sneller dan de anderen teams leren hoe ze de banden zo goed mogelijk kunnen gebruiken dan hebben ze een voordeel.”

“De teams komen aan ons steeds info vragen. Daarvoor moeten we opletten, we moeten iedereen dezelfde info geven en daarom heeft ieder team zijn eigen engineer. Alles wordt goed afgeschermd van elkaar.”

Tot slot een laatste vraag. Wat is de grootste bijdrage van Pirelli aan de Formule 1 sinds het opnieuw in de sport aanwezig is?
“We hebben altijd alles zeer ‘open’ benaderd. In het begin vroeg men ons banden die snel degradeerden, dat hebben we ook gedaan. Vervolgens hebben we beseft dat het wat te veel van het goede was en hebben we de banden aangepast.”

“Nadien was er de introductie van de V6-hybridemotor, wat een ander effect heeft op de achterbanden heeft waardoor we de achterbanden moesten aanpassen.”

“In 2017 besloot de Formule 1 het formaat van de banden te wijzigen, dat hebben we ook gedaan. Ik denk dan ook dat we steeds altijd zo goed mogelijk hebben proberen samenwerken met zowel de Formule 1 alsook de teams en dat om een zo goed mogelijke show te voorzien.”

“Het is niet altijd makkelijk om iedereen tevreden te houden en daarom hebben we begin 2016 een meeting gehad in Milaan met iedereen rond de tafel en gevraagd wat iedereen wenste. Vervolgens hebben we een compromis bereikt en zijn we tot een akkoord gekomen.”

“Zonder zo’n akkoord wil iedereen wat anders en zo kan je niet werken. We willen voor iedereen goed doen maar het is logisch dat er altijd wel iemand klaagt wanneer je de enige bandenleverancier in de Formule 1 bent.”

Bedankt voor het interview Mario en nog veel succes!

klik hier voor meer foto’s van het bezoek aan de F1-test in Barcelona.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België