Exclusief interview met Stoffel Vandoorne

21 januari 2017 — F1journaal.be had op het autosalon in Brussel een exclusief interview met Stoffel Vandoorne.

image
Stoffel Vandoorne was te gast op de Honda-stand in Paleis 4 van het Autosalon in Brussel. Onze landgenoot hield er samen met Honda een persconferentie en er was ook tijd voor een meet-and-greet met de fans.

Heel wat fans zakten af naar de Honda-stand voor een handtekening, foto of selfie met Stoffel Vandoorne. Daarna maakte Stoffel Vandoorne ook tijd voor een select publiek aan journalisten die aanwezig waren. Voor F1journaal.be maakte Vandoorne zelfs 15 minuten exclusief de tijd vrij. Onderstaand uitgebreid interview is het resultaat.

De vakantie zit erop, de gekte is begonnen Stoffel?

“Mijn eerste publieke opdracht van het jaar hier in Brussel. Vanaf nu wordt het heel druk voor mij. Bijna non-stop, geen enkele dag meer vrij maar zoveel te beter, het mag beginnen van mij.”

“Het was hier op het autosalon misschien iets drukker dan ik had verwacht. Ik wist niet echt wat ik ervan moest verwachten. Ik was hier vorig jaar wel al geweest maar het was anders toen. Het is altijd leuk om zoveel fans te zien.”

Wat is er aan het gebeuren in Woking. Hoe ver zit men met de wagen?

“Men is nog steeds bezig met de ontwikkeling. Iedere week worden er verbeteringen gevonden en nieuwe onderdelen geproduceerd. Het is een last minute rush om voorafgaand aan de eerste test alles klaar te krijgen. Zoiets is logisch en is voor ieder team hetzelfde.”

Wat is er nu al. Kan je de wagen al zien? Krijgt hij vorm?

“Nee,  er is enkel nog maar het chassis. Al de rest er rond, er zijn misschien al dingen die in productie zijn maar alles van bodywork zijn de dingen die zo lang mogelijk worden uitgesteld omdat al de ideeën nog in de windtunnel en CFD zitten.  Alles wordt nog ontworpen voor de eerste test.”

Interview gaat verder onder de foto
image
Heb je al in de simulator getest wat het effect van de nieuwe banden enz. zal zijn?

“Al heel veel ja. Voorlopig is alles positief en het ziet er een goede stap vooruit uit. Wat er moeilijk is voor ons is om te weten hoe groot de stap is dat de andere gemaakt hebben. De reglementering is nieuw voor iedereen. Toen ik enkele dagen geleden met het team belde zei men mij dat ze tijdens de twee weken rond Kerstmis in de windtunnel een redelijke stap vooruit hadden gezet. Ik denk dat het voor al de teams momenteel hetzelfde is. Eens dat we in Barcelona in het echt zullen rijden dan zal de snelheid van ontwikkeling nog veel groter zijn. We beschikken dan over nog veel meer data en kunnen dan ook de correlatie tussen de windtunnel, CFD en het circuit beter beoordelen.”

Enig idee wat de rest aan het doen is? In de rallysport heeft iedereen spionnen.

“Dat valt echt moeilijk te zeggen. In de Formule 1 is alles allemaal iets meer afgeschermd dan in de rally. We kunnen niet zomaar even bij Ferrari binnenstappen en een foto nemen,” zegt Vandoorne al lachend. “We mogen momenteel niets testen dus we weten compleet niet hoe de wagen van een ander team eruit zal zien.”

“Vorig jaar zagen al de wagens er allemaal ongeveer hetzelfde uit maar toch zag je een groot verschil in rondetijden. Ik word er dit jaar veel nauwer bij betrokken en dan besef je ook hoe gevoelig alles is, van welke details alles kan afhangen. Een stom iets kan er voor zorgen dat je veel tijd wint of laat liggen.”

Zal de nieuwe generatie wagens een andere rijstijl vereisen? Zullen er rijders zijn die er een voordeel uit halen terwijl anderen er een nadeel van ondervinden?

“Dat valt moeilijk te zeggen. Uiteindelijk moet je je aanpassen aan de situatie waarin je je bevindt. Het zal sowieso anders zijn. De wagens zullen sneller gaan in de bochten. We gaan later kunnen remmen en iets trager op het rechte stuk zijn. De banden zijn immers breder. Sommige bochten zullen iets minder bocht zijn en waar er meer op de limiet of vol gas wordt gereden.”

Jonathan Neale had onlangs laten verstaan dat McLaren niet tevreden zou zijn met een vierde plaats. Wat is een realistische verwachting voor jouw eerste volledig F1-seizoen?

“Ik wil niet echt een doel vooruit zetten want niemand weet wat de prestaties van de wagen zullen zijn. Voor mij is het de eerste keer dat ik een seizoen inga waarbij ik niet echt weet wat te verwachten. Bij al de vorige raceklassen waarin ik heb gereden was het min of meer hetzelfde, dezelfde motoren, behalve in de Super Formula. Je weet echter dat wanneer alles goed gaat, je hebt een redelijk goed team en je doet zelf een goede job met het team om een goede afstelling te bewerkstelligen dan kun je voor overwinningen vechten.”

“Nu weet je echter niet wat je ervan moet verwachten. Met die gedachte ga ik dan ook het seizoen tegemoet, de verwachtingen niet te hoog stellen en gewoon je job doen zoals ik altijd heb gedaan. We gaan proberen om uit iedere afdeling van het team, uit ieder onderdeel en ook uit mezelf het maximaal haalbare te halen. Vervolgens zien we wel waar dat ons brengt.”

Interview gaat verder onder de foto
image
Anders dan de voorbije jaren heb je nu een teamgenoot (Alonso) die een echte benchmark vormt. Wat is op dat vlak realistisch. Je wil uiteraard sneller zijn maar volstaat het eventueel om even snel te zijn?

“Ook wat dat betreft heb ik geen specifiek doel voor ogen. Ik wil mezelf niet te veel focussen op Fernando. Hij zal een extreem goede teamgenoot zijn. Iedereen kent zijn capaciteiten, hij is een tweevoudig wereldkampioen en ik denk nog steeds dat hij één van de beste rijders op de startgrid is. Ik beschouw dat positief. Als we zelf niet competitief zijn heb ik Fernando naast me waarvan je weet dat hij onder alle omstandigheden er 99% uithaalt. Hij is een goede benchmark voor mij en indien ik beter presteer dan hem des te beter.”

Alles zal afgemeten worden aan Alonso.

“Sowieso, ik ga er me echter niet te veel op focussen. Dat heb ik met Jenson in Bahrein ook niet gedaan. Ik focus me meer op mijn eigen ding en dan komen de resultaten wel vanzelf. Van buitenaf zal er echter sowieso vergeleken worden. Dat is eigen aan de sport, de battles binnen het team.”

Je wordt uiteraard in eerste instantie vergeleken met Alonso, aangezien hij jouw teamgenoot is. Er zal echter ook vaak de vergelijking met Verstappen gemaakt worden. Voel je daar ook een derby der lage landen aankomen want dat leeft blijkbaar wel onder de fans.

“Ja, dat is een vraag die ik heel vaak krijg. Het is waarschijnlijk iets waarnaar de fans uitkijken, een duel tussen mezelf en Max. Voorlopig is dat niet mijn prioriteit maar hopelijk komt het wel ooit en hopelijk is het dan ook om de eerste plaats.”

Daarnet hadden we het al even over de Japanse Super Formula. Zijn er zaken die je daarin geleerd hebt en erg nuttig waren als voorbereiding op jouw eerste seizoen in de Formule 1?

“Het ganse seizoen was zeker geen verloren jaar voor mij. Ik heb een nieuwe cultuur ontdekt die van groot belang is voor mij. Je moet immers met Japanners samenwerken, vooral met Honda nu. Een van de grote problemen in het begin was communicatie. Dat was niet altijd makkelijk. Ook hun denkwijze is helemaal anders dan die van ons. Ik heb veel bijgeleerd op dat vlak en weet nu veel beter hoe ik met Japanners kan communiceren.”

Interview gaat verder onder de foto
image
De architectuur van de Honda-motor wordt serieus overhoop gegooid …

“Er worden inderdaad veel veranderingen toegebracht. Het gaat meer in de richting van de Mercedes-motor. We gaan een nieuwe richting uit maar nog wel steeds met het Honda-project. Voor ons is het nu wat afwachten hoeveel verbetering we op dat vlak hebben kunnen maken.”

Wordt het een beetje bang afwachten wat de betrouwbaarheid betreft?

“Dat valt voorlopig heel moeilijk te zeggen. Twee jaar geleden was natuurlijk een zeer moeilijke wintertest voor Honda. Toen was het project echter nog heel immatuur en nu hebben al de ingenieurs en mecaniciens veel meer ervaring. Hopelijk wordt het nu meteen een serieuze stap vooruit.”

Heb je de nieuwe Honda-motor al gehoord?

“Nee, dat heb ik nog niet. Ik weet niet hoe hij nu zal klinken. Alles wordt getest op de testbank in Japan. Ik weet niet wanneer de motor toekomt in Europa om in de nieuwe wagen te steken.

Mercedes had een straat voorsprong en de reglementswijziging vormen volgens velen voor de concurrentie het ideale moment om terrein goed te maken. Blijft Mercedes echter niet nog steeds de favoriet?

“Ik denk dat ze nog steeds favoriet zijn. Ze beschikken volgens mij nog steeds over het beste pakket. De motor en het chassis waren erg dominant vorig jaar. Door de reglementering zal er op het vlak van de aërodynamica terrein goedgemaakt kunnen worden maar de Mercedes-motor zal waarschijnlijk nog steeds de beste zijn. In de huidige Formule 1 blijft de motor een zeer belangrijke schakel voor de resultaten.”

Interview gaat verder onder de foto
image
Wanneer kan je zeggen dat je met een goed gevoel richting het eerste raceweekend kan gaan?

“Moeilijk te zeggen, “ lacht Vandoorne. “Dat ik in Barcelona toekom tijdens de wintertest en al de procedures ken en kan focussen op performance. Vervolgens zullen er na Barcelona wat meer specifieke voorbereidingen plaatsvinden voor de raceweekends. Het is ons doel om in Australië aan te komen en het gevoel te hebben dat alles normaal aanvoelt.”

Hoe is het leven als F1-piloot nu?

“Nog altijd vrij normaal. Mijn leven is uiteraard een kalender nu. Voor iedere dag is nu uitgestippeld wat ik moet doen. Dat is misschien wel wat anders dan de voorbije jaren maar ik ben er geleidelijk naar toegegroeid. Vorig jaar was al veel drukker voor mij en nu heb ik veel meer zaken die ik moet doen. Veel meer sponsoractiviteiten enz. Het leven van een fulltime F1-piloot.”

“Los van mijn drukke agenda blijft het belangrijkste voor mij dat ik snel in de bolide ben en mijn ding doe. Wat de rest betreft moet er zo veel mogelijk stress van mijn schouders weggehaald worden.”

Een namiddag op de zetel naar tv kijken zit er niet meer in?

“Moeilijk,” lacht Vandoorne. “Ik heb wel nog een leuke winter met familie en vrienden gehad maar wanneer dat de volgende keer zal zijn valt moeilijk te zeggen. Ik probeer echter zo veel mogelijk contact te houden.”

Bedankt voor het interview Stoffel en veel succes !
image


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaStoffel VandoorneMcLaren

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België