F1 2018: Review

29 september 2018 — Het Europese luik van het echte F1-seizoen zit er helaas op, en ook het besef dat Stoffel Vandoorne volgend jaar geen zitje meer zal hebben binnen de Formule 1 is ondertussen al helemaal doorgedrongen. Dit betekent echter niet dat je als "kleine" Belg de kans niet meer kan krijgen om te schitteren in de F1, zij het dan in de virtuele wereld. image

F1 2019 bevat geen revolutionaire veranderingen ten opzichte van zijn voorganger. Net zoals in de 2018-editie krijg je als hoofdbrok de carrièremodus voorgeschoteld, waarin je kunt kiezen voor welk team je gaat starten. Wil je het helemaal goed doen, en je proberen op te werken vanuit één van de staartteams, dan start je uiteraard bij teams als Williams of Sauber, maar ook de topteams als Ferrari, Mercedes en Red Bull zijn meteen beschikbaar. Ook je teamgenoot kun je zelf kiezen bij de start van je carrière.

Elk GP-weekend begint zoals gebruikelijk met drie oefensessies, gevolgd door de kwalificaties wordt uiteraard afgesloten met de race. Het verloop van elk weekend kun je zelf instellen, al naar gelang de tijd die je per circuit wilt spenderen. Denk daarbij aan het aantal oefensessies, de duur van de kwalificatie en het aantal laps per race.

Eender welke instelling je kiest, doorheen het seizoen moet je, net zoals vorig jaar, een aantal evoluties doorlopen met je team. De R&D-afdeling in de game is bijna even belangrijk als het racen zelf. Dankzij de R&D-punten die je verdient door het afwerken van een aantal opdrachten tijdens de vrije trainingen en je resultaten tijdens kwalificaties en races kun je je wagen (aërodynamica, motor, chassis en betrouwbaarheid) laten evolueren. Het overzicht met upgrades is nog steeds even chaotisch als bij F1 2018, maar de kost voor elke upgrade is wat naar onder bijgeschroefd, zodat het, mits het doorlopen van alle R&D-opdrachten, wat sneller kan. Aan de ontwikkeling van je auto is echter een risico verbonden, want tussen twee seizoenen kan het voorvallen dat de regels veranderen, zodat bepaalde upgrades in je nadeel kunnen uitdraaien.

Tijdens je carrière doorloop je de volledige kalender van het huidige F1-seizoen, waarin we de terugkeer zien van het Duitse Hockenheim, en de wederopstanding van de GP van Frankrijk. Deze laatste wordt echter niet meer verreden op Magny Cours, maar op Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet. Tussen de GP-weekends kun je af en toe wel even een uitstapje voorzien, want de Invitational Events zijn in deze game ook opnieuw van de partij. Deze bieden je de kans om met één van de klassieke wagens die de game rijk is, te rijden. Zo kun je kiezen voor iconen als de Ferrari 312 T2 of de McLaren M23D, ofwel de wagens waarmee Niki Lauda en James Hunt elkaar bekampten tijdens het seizoen van 1976. Ook de McLaren MP4/4 en de MP4/6, waarmee Ayrton Senna wereldkampioen werd in 1988 en 1991 zijn aanwezig.

Nieuw in deze editie van Codemasters’ F1-game is de toevoeging van een RPG-element. Tussen de races, of tussen twee sessies door krijg je door de pers immers een aantal vragen voorgeschoteld. De antwoorden die je hierop geeft bepalen het verdere verloop van je carrière. Je wordt immers gebalanceerd tussen “Sportsmanship” en “Showmanship”, en beiden krijgen telkens de voorkeur van een deel van de teams. Na een tijd in de game te hebben gespendeerd, wordt dit echter wat eentonig, want dezelfde vragen en antwoorden keren steeds terug, waardoor je na verloop van tijd weet welk antwoord je op welke vraag moet geven om de interesse van je favoriete team te wekken.

De carrièremodus is echter niet de enige gamemode. De hoofdbrok bestaat hierbij wel uit singleplayermodi. Denk hierbij aan klassiekers als Championship, een enkel raceweekend of time trial, waarin je kunt proberen om je tussen de snelste virtuele rijders van de wereld te scharen. De grootste verandering van allemaal bevindt zich misschien wel in het onlineluik van het spel. Er werd immers een “superlicense” geïntroduceerd, waarbij de punten die je krijgt worden opgedeeld tussen de tijd die je investeert in het spel, de resultaten die je behaalt en het aantal incidenten waarin je betrokken raakt. Scoor je hier goed, dan wordt je niveau steeds hoger ingesteld, en kom je bijgevolg ook uit tegen betere spelers. Maak je er telkens een puinhoop van, dan blijf je onderaan de ladder bengelen.

De presentatie van F1 2018 is er één met twee gezichten. Zo zijn de menu’s opnieuw zeer verzorgd, net zoals bij de vorige games in de reeks. Binnen de carrièremodus bevind je je grotendeels achter je “workstation”, waarin je je progressie kunt volgen, je wagen upgraden en je e-mailberichten nazien. Op grafisch vlak, en dan vooral naast het circuit (want erop ziet alles er behoorlijk goed uit), kon het allemaal toch net iets beter. Het grootste pijnpunt, de gezichten en animaties, zijn immers niet meer van deze tijd, en zijn dus dringen aan vernieuwing toe. Dit bepaalt niet de algehele ervaring binnen F1 2018, maar voegt ook niet echt iets toe aan het gevoel van spanning dat ze bij Codemasters willen opwekken.

F1 2018 wil ook dit jaar weer aandacht besteden aan alle liefhebbers van racegames, zowel de casual gamers als de hardcore racefans. Denk echter niet dat je als die-hard een racegame zal spelen die het niveau van Project Cars of Assetto Corsa zal halen, maar je zal er toch een tijdje zoet mee zijn. Ook de arcadegamer zal hierin zijn gading vinden, want alle assists kunnen worden aan- of uitgezet, of op een middelmatige instelling worden gezet, zodat je kan evolueren tot een volledige sim-ervaring, zonder rijhulpsystemen.

Codemasters levert met F1 2018 opnieuw een solide game af, zonder echte hoogvliegers, maar ook zonder echt grote probleempunten. Iedereen die ook maar een beetje autosportliefhebber is, kan met de game aan de slag. Alle officiële content van het lopende F1-seizoen is aanwezig, aangevuld met een heel aantal classic cars.


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën:

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België