F1 verkiest aangepaste 1.6 liter V6-motor vanaf 2021

31 oktober 2017 — In Parijs hebben de FIA en de Formule 1 gezamenlijk de richtlijnen voor de F1-motoren vanaf 2021 bekendgemaakt. Ook dan zal er nog steeds met 1.6 liter V6-motoren gereden worden.


Het huidige motorformat met 1.6 liter V6-motoren werd geïntroduceerd in 2014. Het was het begin van een tijdperk waarin F1-motoren plots een stuk technisch gecompliceerder en minder luid werden. Vooral dat laatste zorgde voor heel wat kritiek bij zowel de fans als de rijders.

Het was ook het begin van de dominantie van Mercedes. Sinds de introductie van de V6-turbomotor is Mercedes met haar motor steeds de referentie geweest. Diezelfde motor zorgde er ook voor dat de renstal de voorbije vier seizoenen telkens de wereldtitel veroverde, dit zowel bij de rijders als de teams.

Tot en met 2020 wordt er nog met de huidige F1-motoren gereden maar vanaf 2021 zal er een nieuwe motorenreglement gelden. De FIA en de Formule 1 hebben nu de krijtlijnen vastgelegd voor de F1-motoren vanaf 2021.

Belangrijkste conclusies daarbij zijn dat er nog steeds met 1.6 liter V6-motoren zal gereden worden maar dat de motoren minder complex, goedkoper en luidruchtiger moeten zijn. Dat laatste wil men bereiken door het toerental te verhogen met 3 000 rpm. Daarnaast zal de MGU-H verdwijnen en zal de MGU-K versterkt worden. Daardoor zal het voor rijders mogelijk worden om over verschillende ronden energie op te sparen, waarna deze kan ingezet worden. Dit moet de rijders tijdens de races meer strategische mogelijkheden bieden.

Om de sport tenslotte ook goedkoper te maken zal er met een enkele turbo gereden worden die ook beperkt wordt op het vlak van gewicht en afmetingen. Er zal ook een standaard batterij en standaard controle-elektronica ingevoerd worden. Ook wil men het brandstofverbruik verder terugdringen.

De komende twaalf maanden zal er bijkomend studiewerk plaatsvinden, net als bijkomende ontwikkelingen, dit op basis van de krijtlijnen die zoals hierboven zijn bepaald. Vervolgens zal alles bepaald en kenbaar gemaakt worden tegen eind 2018, waarna de definitieve ontwikkeling van de nieuwe motoren kan plaatsvinden.

Volgens sommige bronnen zouden de nieuwe F1-motoren zo’n 10 kilogram lichter zijn, zou de fuel flow verhoogd worden naar 120kg/u en zouden er zes tot acht motoren toegestaan worden. Al is deze laatste info uiteraard sterk onder voorbehoud.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: