F1 buigt zich over controverse rond de velgen van Mercedes

25 oktober 2018 — De F1-teams zullen betrokken worden in gesprekken over de controverse die er ontstaan was over de al dan niet onreglementaire velgen van Mercedes.


In de aanloop naar de GP van de VS vroeg Ferrari verduidelijking aan de FIA aangaande de velgen van Mercedes. De Scuderia vroeg zich af waarom het concept van de gaten die Mercedes in haar velgen gemaakt had niet beschouwd werd als een beweegbaar aerodynamisch deel, net zoals bij Red Bull het geval was in 2012.

De FIA heeft van naderbij bekeken wat Mercedes gedaan had met haar velgen en wielnaven en kwam tot de conclusie dat er niets onreglementair aan de hand was.

Ferrari maakte echter tijdens het raceweekend in Austin duidelijk dat ze helemaal niet akkoord waren met de beslissing van de FIA en uit voorzorg veranderde Mercedes de velgen onder haar bolide om potentiële klachten in de kiem te smoren.

Omdat er onduidelijkheid blijft bestaan over het onderwerp heeft de racedirecteur van de F1, Charlie Whiting, beslist dat het best op de agenda zou komen van de zogenaamde ‘Technical Working Group.’

“Ik denk niet dat het nog nodig is om de zaak te verduidelijken want dat hebben we al gedaan,” aldus Whiting bij ‘Autosport.’ “Er is eerder een meningsverschil en dat kan het best uitgeklaard worden in de Technical Working Group.”

Hoewel het probleem zich momenteel beperkt tot Mercedes en Ferrari denken de andere teams dat het probleem groter kan worden als er niet snel iets aan gedaan wordt.

De technisch directeur van Renault, Nick Chester, laat weten dat teams waarschijnlijk meer tijd in het idee van ‘geblazen velgen’ zullen steken door de nieuwe regels op het vlak van aerodynamica in 2019.

“Het is geen totaal nieuw idee,” aldus Chester. “Maar ik denk dat er volgend jaar wel interessante interpretaties zullen opduiken.”

“In 2019 wordt het nog belangrijker omdat het moeilijker wordt om de voorvleugel de lucht laten af te voeren zoals je dat wilt. Dus als je meer met het wiel kan doen wordt het nog belangrijker,” besluit Chester.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FerrariMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België