logo
 

“F1 heeft minder technologie en meer vindingrijkheid nodig”

10 april 2019 — Viervoudig F1-kampioen Alain Prost vindt dat de Formule de focus moet verleggen van zo veel mogelijk technologie naar zo veel mogelijk vindingrijkheid.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Het valt niet te ontkennen dat de huidige hybride-motoren pareltjes zijn als je de cijfers bekijkt maar het belangrijkste punt van kritiek is altijd het gebrek aan geluid gebleken. In de aanloop naar de duizendste F1-race die komend weekend in Shanghai zal plaatsvinden geven een aantal markante figuren uit de sport in het magazine ‘AUTO’ hun visie over het verleden en de toekomst van de sport.

Als viervoudig wereldkampioen mocht Alain Prost daarbij niet in ontbreken.

“We zitten momenteel in een periode waarin we veel technologie hebben en waarin we veel data kunnen vergaren,” aldus Prost.

“De technologie is fantastisch en voor de grote automerken is het goed dat de link tussen het dagelijkse leven en de competitie steeds groter wordt.”

“Als we dat in gedachten houden terwijl we kijken naar de toekomst van de sport vind ik dat we moeten toegroeien naar een Formule 1 waar meer vindingrijkheid in te vinden is. Waar we meer verrassingen hebben en meer strategische mogelijkheden.”

“We moeten de sport menselijker maken. De nadruk moet gelegd worden op de menselijke kant van het verhaal, rijders en ingenieurs, en misschien wat minder op de technologische kant.”

“Ik vind ook dat we nood hebben aan die extreme engineering maar er moet een beter evenwicht komen. Op die manier zal de F1 ook beter verstaanbaar worden voor mensen buiten de sport.”

Ook de legendarische ontwerper van verschillende Ferrari’s in de jaren zestig en zeventig, Mauro Forghieri, liet weten wat hij van de huidige Formule 1 vindt.

“Ik vind de overstap naar de hybride-motoren correct maar ik zou wel wat meer inhaalacties willen zien,” aldus de Italiaan.

“De enige manier om dat te verkrijgen is het afschaffen van DRS, dat haat ik echt, en het verminderen van de aerodynamische downforce en alle innovatie naar een gebied binnen de wielbasis verplaatsen.”

“Op die manier is er minder turbulentie en zijn er minder obstakels bij het inhalen . Ik zou ook veel beperkingen aangaande de motoren weglaten en meer ruimte laten voor creativiteit.”

“Een beetje een geval van ‘leven en laten leven’, zoals in de Flower Power, meer nog dan hybrid power,” besluit de Italiaan met een kwinkslag.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIALiberty Media

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië