logo
 

“F1 is onvoorspelbaar en dat is goed voor de sport”

18 mei 2012 — Er zijn tijdens het nieuwe F1-seizoen reeds vijf races gereden en we kenden vijf verschillende winnaars. De Formule 1 is momenteel erg onvoorspelbaar en dat is volgens Pirelli een zeer goede zaak voor de sport.

image

We kunnen gerust stellen dat de Formule 1 vandaag de dag compleet onvoorspelbaar is geworden. Gevestigde waarden moeten tot het uiterste gaan en de teams uit de middenmoot komen nu zelfs in aanmerking voor een overwinning, daar waar ze vroeger zelfs geen podiumplaats konden veroveren.

Die onvoorspelbaarheid hebben we te danken aan het feit dat alles in de Formule 1 enorm dicht op elkaar zit. Dat zie je ook tijdens de kwalificaties. De verschillen daarin zijn soms enorm klein en ook tijdens de races zijn er heel wat strategische mogelijkheden. Dit alles hebben we voor een groot deel te danken ook aan Pirelli.

De Italiaanse bandenleverancier van de Formule 1 zorgt sinds vorig seizoen voor het nodige spektakel door specifieke bandencompounds te voorzien die diverse strategische mogelijkheden bieden. Dit seizoen moesten de banden op vraag van de Formule 1 sneller slijten en voor nog meer spektakel zorgen. Daarin is Pirelli zeker en vast geslaagd.

Ondermeer Michael Schumacher gaf reeds kritiek op het feit dat de banden ervoor zorgen dat teams en rijders niet meer tot het uiterste gedreven worden, dat ze niet meer zo snel mogelijk willen en kunnen rijden, omdat ze anders afgestraft worden door de banden. Ook Dietrich Mateschitz liet reeds verstaan dat de banden een te belangrijke rol spelen in de huidige Formule 1.

Volgens Pirelli zorgt de huidige onvoorspelbaarheid van de Formule 1 voor extra aantrekkingskracht en is het goed voor de sport. Meer fans en meer sponsors tonen immers interesse in de sport.

“In het grootste deel van de feedback die wij krijgen horen we dat de meeste mensen genieten van de races,” aldus Paul Hembery van Pirelli tegenover Autosport. “Wanneer je begin dit jaar zou gezegd hebben dat we tijdens de eerste vijf races vijf verschillende winnaars zouden hebben, dan zou men gezegd hebben dat je iets geslikt of gerookt zou hebben.”

Paul Hembery beseft als geen ander dat nu ook de kleinere teams mogelijkheden hebben om races te winnen. Dat is ook goed voor het vinden van sponsors, wat voor de kleinere teams sowieso al moeilijker is.

“Er zijn heel wat teams die hun budgetten rond moeten zien te krijgen, sponsors moeten zoeken, hun aanwezigheid in de F1 moeten verantwoorden enz. Spanje was een fantastisch resultaat voor Williams, maar we zagen ook Sauber uitstekend presteren met Perez in Maleisië en di Resta reed een uitstekende race met Force India in Bahrein”.

Volgens Paul Hembery zullen de beste rijder en het beste team echter nog steeds zegevieren aan het einde van het seizoen. Een F1-seizoen en de strijd om de titel vinden immers plaats over twintig races.

Uiteraard is er ook nu weer kritiek, net zoals er altijd wel kritiek zal zijn. Je kan nooit goed doen voor iedereen, dat beseft men ook bij Pirelli.

“Kijk naar het kampioenschap. Het zit nu allemaal veel dichter op elkaar, men heeft er jaren naar gevraagd. We hebben het nu, maar er zijn nog steeds mensen ontevreden,” besluit Paul Hembery.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België