F1 kende in 2017 sterke groei in kijkcijfers en sociale media

06 januari 2018 — In 2017 liet de Formule 1 een sterke groei optekenen op het vlak van kijkcijfers op TV en andere digitale media. Op het vlak van de sociale media is de F1 zelfs de snelst groeiende sport ter wereld.


Op de officiële site van de Formule 1 kunnen we zien dat er over een termijn van een heel jaar gemiddeld 1,4 miljard kijkers hebben afgestemd op de F1, dat is een stijging van 6,2 procent in vergelijking met 2016.

De vier grootste landen als het aankomt op kijkcijfers, Duitsland, Brazilië,  het Verenigd Koninkrijk en Italië lieten elk afzonderlijk ook allemaal een stijging optekenen. De sterkste stijger was Italië (+19,1%), gevolgd door Brazilië (+13,4%), het VK (+3,9%) en Duitsland (+0,9%). Andere opvallende stijgers waren China (+42,2%), Zwitserland (+14,3%) en Denemarken (+14,1%).

De kijkcijfers van de races, zowel live als niet-live, zijn met 603 miljoen kijkers ongeveer status quo gebleven met 2016. De uitzendingen van de vrije trainingen en de kwalificaties wisten in 2017 wel 1 procent meer kijkers te bekoren dan het jaar voordien.

Het voorbije seizoen hebben 352,3 miljoen mensen ten minste één keer afgestemd op een uitzending van de F1, het is de eerste keer sinds 2010 dat dat cijfer niet meer gedaald is. In de grootste markten was er een stijging van 2,4 procent te zien met Mexico (+22,6%), Italië (+16,7%) en de Verenigde Staten (+13%) als uitschieters. Brazilië blijft de grootste televisiemarkt met meer dan 76 miljoen kijkers maar we zien daar toch een daling van 1,8 procent in vergelijking met 2016.

Op de sociale media wist de F1 de meeste zieltjes te winnen, de sport telt nu 11,9 miljoen volgers op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Dat is maar liefst een stijging van 54,9 procent en zo werd de F1 de snelst groeiende sport op de sociale media in 2017.

De officiële website en app van de Formule 1 deed het ook goed met 124 miljoen gebruikers, dat is een stijging van 7,5 procent.

Commercieel directeur Sean Bratches kan dus niet anders dan tevreden zijn met deze cijfers.

“Het is motiverend om te zien dat ons publiek alleen maar groter geworden is op zowel de lineaire als de digitale platformen in 2017. Het doel van onze inspanningen in 2017 was om de beleving van de fans te vergroten op alle platformen en het is bemoedigend om de betrokkenheid van de fans via de media te zien.”

“Ons werk gaat verder en de fans zullen merken dat er veranderingen zullen zijn bij bestaande zaken en dat er nieuwe dingen zullen geïntroduceerd worden. Het is een mooie tijd om F1-fan te zijn,” besluit Bratches.

Voor de mensen die van lijstjes houden volgen de 20 grootste markten van de Formule 1 in alfabetische volgorde.

Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk,  Griekenland, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk,  de Verenigde Staten en Zwitserland. In Nederlander is de F1 volledig achter de decorder verdwenen en moet er betaald worden om de F1-races te bekijken.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty Media

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België