logo
 

“F1-piloten hebben niets aan 18-inch banden, het is puur commercieel”

21 oktober 2019 — Volgens voormalig F1-piloot en GPDA-voorzitter Alex Wurz is de introductie van 18 inch-velgen vanaf 2021 in de Formule 1 puur een commerciële beslissing.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

“Commerciële beslissingen leiden tot een onevenwicht,” aldus Alex Wurz tegenover het Duitse ‘Motorsport-Magazin’.

“zoals de 18-inch wielen die eraan zitten te komen. De rijders zijn niet blij omdat ze 25 tot 27 kilo extra gewicht betekenen en dat puur omwille van commerciële voordelen. Voor de rijder betekenen ze niets.”

“Ze zijn dan misschien iets simpeler voor de aerodynamica maar dat argument telt niet echt. Ze zijn veel zwaarder. Het enige voordeel is marketing.”

Volgens sommige constructeurs is het logisch dat er voor 18-inch banden wordt gekozen omdat ook in de automobielsector er voor gewone wagens steeds meer voor 18-inch wordt gekozen.

Toch vindt Alexander Wurz dat het aspect van ‘mooier’ op de F1-bolides niets betekent indien het nieuwe formaat niet voor meer spektakel zorgt.

“Ik was de ‘Mr. Halo’ toen heel wat journalisten en fans voorspelden dat de Formule 1 kapot zou gaan door de Halo,” aldus Wurz.

“Maar we hebben gezien dat het al verschillende rijders gered heeft en de kijkcijfers of fans zijn er niet minder om geworden. We hebben ons eraan aangepast.”

“Ik ben ook extreem gefocust op design. Maar of er nu 19-inch of 13-inch op een wagen staat, indien de wagen mooi is en de races spannend, dan is dat niet wat er voor zorgt dat iets populair is.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België