logo
 

F1-piloten kritisch over het inzetten van safety car

11 juli 2016 — De GP van Groot-Brittannië werd op een nat circuit achter de safety car gestart maar over het inzetten van de safety car is onder de F1-piloten heel wat discussie ontstaan.


Door een regenbui vlak voor de start van de GP van Groot-Brittannië vond de raceleiding het te gevaarlijk en werd de race achter de safety car gestart. Op zich niets spectaculair, aangezien we dat wel vaker zien in de Formule 1. Van zodra het regent of er een natte baan is wordt de race immers achter de safety car gestart. Veiligheid voor alles, dat is het motto in de Formule 1.

Toen Bernie Ecclestone op de startgrid werd gevraagd wat hij van de regen vond, zei de F1-baas dat die te vroeg was gekomen. Begrijpelijk ook want de Ecclestone wist zelf maar al te goed dat de race dan achter de safety car zou gestart worden en dat het veel meer spektakel oplevert wanneer er op een droge baan wordt gestart en er daarna plots een regenbui is.

Ook de F1-piloten hebben kritiek op het inzetten van de safety car. Enerzijds was het op het moment van de start niet meer aan het regenen, anderzijds vinden heel wat rijders dat de safety car veel te lang op de baan bleef. Op een bepaald moment zei Lewis Hamilton zelfs “Komaan Charlie (Whiting, de racedirecteur), laat ons racen”, dit terwijl het F1-veld reeds enkele ronden achter de safety car had gereden.

“Ik denk persoonlijk dat we van op de startgrid hadden kunnen starten,” aldus Hamilton, die uiteindelijk ook de GP van Groot-Brittannië won. “Uiteraard stonden er hier en daar wel wat plassen op de baan en het zou verraderlijk geweest zijn maar daar draait de Formule 1 toch rond? Uiteindelijk bleef de safety car zo lang op de baan dat we bijna onmiddellijk op de intermediates konden overschakelen.”

“Het zou leuk geweest zijn. Ik denk dat het even nat was als in 2008 maar dat er toen meer water op de baan stond dan nu. Toen werd de GP van Groot-Brittannië wel van op de startgrid aangevat.”

Niet al de rijders waren het echter eens met Hamilton. Volgens McLaren-piloot Jenson Button stond er te veel water op de baan om de race normaal te starten, al vindt ook Button dat de safety car sneller van de baan had moeten gaan: “De safety car moest zo’n twee ronden vroeger binnen zijn gegaan. Het probleem is dat nu iedereen op hetzelfde moment een pitstop uitvoerde, waardoor er strategisch geen verschillende mogelijkheden waren.”

Ook de Spaanse F1-piloot Carlos Sainz Jr. was die mening toegedaan: “Ze hebben het wel erg safe gespeeld. De start moest achter de safety car plaatsvinden want in het midden van het rijdersveld kon je echt niets zien. Twee ronden volstonden echter om te zien hoe de baan erbij lag, om te zien waar de plassen lagen. Vervolgens hadden we er voor moeten gaan.”

Rijders zoals Sebastian Vettel zoekt de oorzaak voor het langer inzetten van de safety car en de meningsverschillen onder de rijders dan weer ergens anders. Volgens de Duitser is de regenband van Pirelli niet goed genoeg en hebben de rijders er niet voldoende vertrouwen in. Dat verklaart volgens Vettel ook waarom rijders zo snel mogelijk willen overschakelen naar de intermediate-regenband.

“Wat je er van vindt hangt uiteindelijk af van waar je je op de grid bevindt. Ik keek uit naar een normale start omdat het je de kans geeft om plaatsen goed te maken,” zei Vettel, die de race als elfde moest aanvatten. “Wanneer je helemaal vooraan start is het natuurlijk veiliger en beter om achter de safety car te starten, je blijft dan immers aan de leiding. Het was uiteindelijk de juiste beslissing om achter de safety car te starten want er stond op de eerste helt van het circuit heel wat water op de baan. De andere helft was bijna droog.”

“Ik denk niet dat we kritiek moeten uiten op het al dan niet starten achter de safety car. Ik denk dat we eerder de extreme regenband moeten bekritiseren want niemand heeft er vertrouwen in. Rijders willen nog liever heel wat risico nemen en de intermediate-regenband kiezen, dit terwijl er in het begin toch heel wat aquaplaning was. Het is simpelweg de snellere band. Ik denk dat we reeds meermaals gezegd hebben dat de extreme regenband enkel goed genoeg is om de safety car te volgen en vervolgens wil je de intermediates gebruiken. Op dat vlak is er niets veranderd.”

Volgens Sebastian Vettel heeft Pirelli dus nog het nodige huiswerk te doen wat de ontwikkeling van de regenbanden voor het seizoen 2017 betreft, een seizoen waarin de F1-banden sowieso een stuk breder zullen zijn.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Carlos Sainz Jr.Jenson ButtonLewis HamiltonSebastian Vettel

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België