F1-teams niet akkoord met nieuwe manier van verkoop F1-merchandising

26 januari 2018 — De F1-teams, en dan vooral de topteams, zijn niet blij met de nieuwe regeling die Liberty Media wil treffen op het vlak van verkoop van F1-merchandising.


Iedereen die al eens naar een F1-race is geweest kent ze wel, de vele standjes met F1-merchandising rondom de circuits. Vaak staan de verschillende standjes mooi samen in een grote ‘Fanzone’ of kan je ze terugvinden aan de ingangen van de circuits.

Liberty Media wil dit in 2018 echter anders aanpakken. Het wil af van de ‘individuele’ verkoopsstanden en overstappen naar een erg grote ruimte of tent waarin al de verschillende merchandising van de F1-teams is terug te vinden. Het is het concept dat in 2015 werd uitgerold in de Nascar maar dat uiteindelijk snel werd afgevoerd.

Er kwamen heel wat negatieve commentaren van fans maar het is uitgerekend, Fanatics’, dat ook in de Nascar de merchandising deed, dat werd aangeduid als beheerder.

“We hebben Fanatics, de marktleider op dit vlak , en ook een bedrijf dat reeds jarenlang ervaring heeft op allerlei vlakken, geengageerd,” aldus Sean Bratches, de commercieel directeur van de Formule 1.

“Komend jaar zullen we met een enorm grote tent een geheel nieuwe ervaring opwekken. Je zal de items die je wil uit de rekken kunnen nemen en uitproberen. Vervolgens zal je naar een wachtrij met zo’n vijftien tot twintig kassa’s kunnen gaan. Indien je wil kan je de items ook naar huis sturen, daarvoor zal onze partner DHL instaan.”

“We hebben een uitgebreid onderzoek gedaan en al de racepromotoren steunen het plan,” aldus Bratches tegenover het Finse ’Turun Sanomat’.

Zo enthousiast de racepromotoren zijn, zo weinig enthousiasme valt er echter te bespeuren bij topteams zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull.

“Ferrari heeft in het verleden altijd meer merchandising verkocht dan de andere teams. De mensen hebben geen probleem om onze items in het rood, of wat dan ook, te vinden,” vertelde een niet nader vernoemde bron.

“Indien de fans geen geduld hebben dan gaan ze niet naar een grote hal of tent waar ze dan moeten zoeken wat ze wensen. Ik denk dat we met het nieuwe opzet inkomsten zullen verliezen.”

Foto: Mercedes F1 team


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Mercedes

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië