logo
 

F1-teams raken het niet eens over aanpassen kwalificatie

13 december 2018 — Het kwalificatieformat wordt ondanks enkele voorstellen niet aangepast tijdens het F1-seizoen 2019.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

Tijdens de kwalificatie is het zo dat de rijders die Q3 halen de race moeten aanvatten op het setje banden waarmee ze in Q2 de snelste tijd reden. De rijders vanaf positie elf hebben echter vrije bandenkeuze.

Dit leidt soms tot situaties waarin die rijders een serieus strategisch bandenvoordeel hebben tegenover de rijders die net voor hen in de top tien op de startgrid staan. Daardoor viel het al meermaals voor dat rijders in Q2 bewust geen al te snelle ronde reden zodat ze op een andere eventueel hardere bandensoort aan de race konden beginnen.

Er volgde dit seizoen dan ook kritiek op de regel en er werd voorgesteld om vanaf 2019 de kwalificatie aan te passen. Het zou dan de bedoeling zijn dat de rijders die Q3 halen niet langer op hun setje banden uit Q2 aan de race moesten beginnen. Er werd onder de teams echter geen unanimiteit bereikt waardoor alles dus ongewijzigd blijft.

“Er was een voorstel om de regel te schrappen die rijders die de top tien halen oplegt om de band te gebruiken waarmee ze zich wisten te kwalificeren maar de reglementswijziging werd niet goedgekeurd,” aldus Mario Isola van Pirelli.

“Op dit tijdstip in het jaar heb je unanimiteit nodig om de regels te wijzigen. Voor volgend jaar zijn er dus geen wijzigingen.”

Volgens Isola zou een conservatievere bandenkeuze van Pirelli voor de verschillende races, wat neerkomt op hardere bandencompounds, er wel voor kunnen zorgen dat de kwalificatie anders verloopt.

“Er zou dan geen reden meer zijn om de middelste bandencompound te proberen gebruiken in plaats van de zachtste bandencompound die ter beschikking wordt gesteld. Het voordeel is dan immers veel kleiner en dan zou de race op het vlak van de banden voor iedereen meer uitgebalanceerd zijn,” aldus Isola.


Geschreven door Jonny van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië