F1 wil reglementswijziging na vreemde kwalificatie in Sochi

03 oktober 2018 — De F1 overweegt de manier aan te pakken hoe de auto’s op de startgrid worden opgesteld als ze al een gridstraf gekregen hebben.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Renault Sport Formula One Team (@renaultsportf1) op

Op dit moment worden rijders met een gridstraf opgesteld achteraan de grid in de volgorde waarin ze in de eerste vrije training zijn buitengekomen. Dat heeft tot gevolg dat deze rijders er helemaal geen belang bij hebben om zich te laten zien in de kwalificaties, de enige vereiste is een tijd binnen de 107% in Q1.

In Sochi waren drie van de vijf rijders met een gridstraf doorgestoten naar Q2 maar geen van hen kwam in actie tijdens het tweede deel van de kwalificatie omdat het toch geen zin had om banden te verspillen of hun nieuwe motor op de proef te stellen.

Een direct gevolg daarvan was dat ze bij Renault beide auto’s ook in de pitbox hielden omdat ze zeker waren van de elfde en twaalfde plaats op de grid. Daardoor hadden ze bij de Franse formatie de vrije keuze voor de race wat banden betreft.

De FIA wil de regels nu zo aanpassen dat de rijders met gridstraffen nu ook aan de hand van hun tijd in de kwalificatie op de grid geplaatst worden om hen aan te moedigen om meer te rijden tijdens de kwalificaties. Het zou ook het einde moeten betekenen van het bizarre schouwspel van rijders met gridstraffen staan aan te schuiven om het eerst de baan op te kunnen tijdens de eerste vrije training.

“Ik denk niet dat iemand had kunnen voorzien wat er hier gebeurd is,” sprak FIA-racedirecteur Charlie Whiting in Rusland. “Ik denk wel dat er een andere manier bestaat, ik heb het er al met een paar teams over gehad.”

“Gebaseerd op wat we dit weekend hebben gezien zouden we in plaats van auto’s die op een nogal bizarre wijze staan aan te schuiven zouden we vijf rijders achteraan de grid kunnen hebben die geklasseerd staan volgens hun tijd in de kwalificatie.”

“Dat zou de rijders een reden geven om effectief buiten te komen en te proberen van zich zo hoog mogelijk te kwalificeren op de grid.”

“Dan zouden de posities van zestien tot twintig toch bezet worden gebaseerd op hun tijd in de kwalificaties en niet op wie eerst uit de pitlane gereden is. Dat is een mogelijkheid die besproken moet worden.”

Whiting heeft er vertrouwen in dat zijn oplossing een grote kans heeft om goedgekeurd te worden. “Ik denk dat dit een redelijke oplossing is. Er zullen misschien nog een paar dingen voor verbetering vatbaar zijn maar het is nog een relatief nieuw idee,” besluit de Brit. 

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België