logo
 

Fabrikanten willen vanaf 2017 spectaculaire F1 met V6-motoren van 1000 pk

19 april 2015 — Er zou een consensus zijn om met de huidige V6-motoren door te gaan na 2016 maar ze wel aanzienlijk krachtiger te maken.


Reeds geruime tijd wordt er gediscussieerd over hoe de Formule 1 opnieuw spectaculairder kan gemaakt worden. Daarbij werd onder meer gedacht aan het aanpassen van de motoren en het opnieuw krachtiger maken van de motoren. Daarbij werd het idee geopperd om te racen met motoren van 1000 pk, iets waarnaar de fabrikanten wel oren hebben.

Bernie Ecclestone liet onlangs nog uitschijnen dat hij de Formule 1 opnieuw met V8-motoren wil zien, om het geluid en het spektakel terug op te krikken, maar er lijkt nu misschien toch een consensus te zijn om de V6-motoren te handhaven maar het vermogen van die motoren serieus op te krikken.

Racedirecteur Charlie Whiting, Bernie Ecclestone en de teams zaten in de F1-paddock van Bahrein samen om de toekomstplannen voor de Formule 1 te bespreken. Daarbij wordt dan vooral gedacht aan reglementswijzigingen voor het seizoen 2017, aangezien 2016 gewoon in grote mate gelijk zou blijven aan dit seizoen. De teams willen echter absoluut aan de V6-motoren vasthouden, wat enigszins te begrijpen is na de serieuze financiële investeringen die noodzakelijk waren om de V6-motor vorig jaar te introduceren.

“Vrijdag hadden we een waardevolle meeting. Charlie en Bernie waren erbij en er werden enkele concepten op tafel gelegd om de Formule 1 spectaculairder te maken vanaf 2017,” aldus Mercedes-baas Toto Wolff. “Ik denk dat dat alle constructeurs het er over eens waren dat de huidige architectuur van de motoren met het hybridesysteem behouden moet blijven.”

Toto Wolff liet ook uitschijnen dat vooral het krachtiger en luider maken van de motoren een prioriteit zijn, al moeten de kosten duidelijk wel onder controle gehouden worden.

“Ik denk dat het reglement voor 2017 motoren van minstens 900 pk zal bevatten,” aldus Wolff. “De vraag is eerder of er veel verschil is tussen 950 en 1000 pk?”

“We kunnen op een eenvoudige manier het aantal pk’s opvoeren. We moeten simpelweg de brandstoftoevoer verhogen. Wanneer je die met 10 of 20 kilogram per uur verhoogt dan ga je meer dan 1000 pk hebben.”

“Je zal echter heel wat cruciale componenten opnieuw moeten ontwerpen. Je zal die betrouwbaarder moeten maken en dat houdt uiteraard ook de nodige ontwikkelingskosten in.”

“Ik denk dat iedereen het er over eens is dat wanneer je de Formule 1 spectaculairder wil maken, je niet alleen naar het chassis maar ook naar de motorkracht moet kijken en dat is net waarover we momenteel aan het praten zijn,” besluit Toto Wolff.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaRenaultFerrariMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België