Ferrari geeft toe: “De SF1000 werd ontworpen met de gedachte dat we een superieure motor hadden”

06 september 2020 — In een exclusief gesprek met ‘Corriere Della Serra’ geeft Ferrari-teambaas Mattia Binotto toe dat de SF1000 ontworpen werd met een superieure motor maar die troef viel plotseling weg.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

In Spa-Francorchamps beleefde de Scuderia een rampzalig weekend en als Binotto zegt dat het grootste probleem van Ferrari een gebrek aan vermogen is weet je dat Monza ook een moeilijke opgave wordt.

Binotto vertelt dat de SF1000 ontworpen is om meer downforce te genereren omdat ze in Maranello dachten over een zeer sterke krachtbron te beschikken. Vorig jaar was dat ook het geval maar er heeft altijd een zweem van illegaliteit rond de power unit van 2019 gehangen, alleen had de FIA het moeilijk om met harde bewijzen te komen.

Tijdens de winterstop kwam er dan plots het bericht dat de FIA een overeenkomst gesloten had met Ferrari over haar krachtbronnen. Hoewel ze bij Ferrari nooit de details van die overeenkomst hebben vrijgegeven laat de uitkomst ervan zich wel raden en voor de bolide van 2020 was het spreekwoordelijke kalf al verdronken.

“In 2019 zaten we aan de limiet van de auto op motorisch vlak,” aldus Binotto. “We hebben wel aan het chassis gewerkt maar we hadden nog steeds dat voordeel van vermogen in het achterhoofd. Dat verdween dan plots en tegen de tijd dat we het begrepen hadden was het te laat.”

Misschien was er in normale omstandigheden nog wel tijd geweest om de schade te beperken maar het coronavirus was de doodsteek. Binotto geeft wel aan dat hij nog alle vertrouwen heeft in zijn team.

“Zij zijn degenen die in de laatste vijf jaar Mercedes het meest benaderd hebben in de strijd om de wereldtitel.”

Ook wat de toekomst betreft is de Zwitserse Italiaan optimistisch, zelfs voor het seizoen 2021 wanneer er zo goed als niets veranderd op vlak van reglementering. De bolide voor volgend jaar zal een verbeterde evolutie zijn van de SF1000.

“Hij loopt al een paar maanden op de testbank,” gaat binotto verder. “Er zijn een aantal belangrijke aerodynamische wijzigingen goedgekeurd door het bestuur van Ferrari en dat zal zich vooral concentreren op de achterzijde.”

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België