logo
 

Ferrari kan motor van Charles Leclerc redden: Shell-brandstof oorzaak van probleem?

04 april 2019 — Ferrari heeft de motor van Charles Leclerc kunnen redden, waardoor de Monegask in China gewoon opnieuw met zijn eerste motor van het seizoen kan rijden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Leclerc verloor in Bahrein een zo goed als zekere eerste F1-overwinning doordat zijn motor plots minder goed presteerde. Aanvankelijk werd gedacht aan een probleem met de MGU-H maar uiteindelijk bleek er een probleem met een cilinder te zijn.

De vierde van zes cilinders zou uitgevallen zijn door een probleem met een injector van Magneti Marelli. Doordat deze geen brandstof meer inspoot verloor Leclerc zo’n 120 pk aan vermogen maar omdat daardoor ook het MGU-H, het hybridegedeelte van de motor, minder goed presteerde was het werkelijke vermogensverlies waarschijnlijk nog een stuk groter.

Ferrari heeft na een grondig onderzoek besloten dat het de motor in China gewoon kan gebruiken. Wel stelt Ferrari zich vragen bij het probleem dat er was met de injector van Magneti Marelli, een onderdeel dat nog nooit dergelijk probleem vertoonde.

Opvallend is dat teamgenoot Sebastian Vettel tijdens de GP van Australië eveneens problemen kende. Ferrari zal uiteraard verder de focus leggen op het betrouwbaarder maken van haar wagen.

De Italiaanse renstal beschikt sinds enige tijd over andere brandstof van Shell die voor betere prestaties zorgt. Mogelijk ligt hier een deel van de oorzaak van het probleem, al is dat uiteraard giswerk dat nog bevestigd dient te worden.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Charles LeclercFerrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië