logo
 

Ferrari legt uit: “Strategische wissel was niet om Vettel blij te maken”

15 april 2019 — Voor aanvang van de GP van China werd gehoopt dat Ferrari en Mercedes een spannende strijd om de overwinning gingen uitvechten, maar het Italiaanse team kon die verwachtingen niet waarmaken. Uiteindelijk verloor het team zelfs een plaats aan Max Verstappen, Charles Leclerc startte immers als vierde maar werd vijfde.


Het beslissende moment voor Ferrari kwam er in ronde 11 van de GP van China. Hoewel Leclerc zich duidelijk stoorde aan de beslissing, vroeg Ferrari aan de Monegask om zijn derde plaats af te staan aan zijn teamgenoot, die hij veroverde door bij de start voorbij Vettel te gaan. De Duitser leek immers sneller en het team gunde hem een kans om de Zilverpijlen aan te vallen.

Een dergelijke beslissing zorgt in ieder geval voor veel vragen achteraf. Ferrari teambaas Mattia Binotto moest na de race dan ook de bessling verdedigen en uitleggen waarom hij het de juiste keuze vond. De Italiaan zei dat zijn team alles moest proberen om het tempo van Mercedes te blijven volgen.

“Het is altijd een moeilijke keuze om te maken”, zei Binotto na de race. “We probeerden echter alles wat mogelijk was om Mercedes niet uit het oog te verliezen. Dat was de enige keuze die we op dat moment hadden. We hebben geprobeerd en het werkte niet. Maar het was wel de juiste keuze om Seb een kans te geven. Als team hebben we in ieder geval alles geprobeerd.”

Uiteindelijk kon Vettel niet wegrijden van zijn teamgenoot om het gat met Mercedes te dichten, waardoor Leclerc dan ook over de boordradio duidelijk maakte dat hij “heel wat tijd” aan het verliezen was door achter Vettel te blijven. Dat probleem werd echter verholpen nadat Verstappen de pitstraat inging, waardoor Ferrari besloot om Vettel ook op nieuwe banden te zetten.

Tegen de tijd dat Leclerc ook naar binnen kwam voor nieuwe banden, was Verstappen hem virtueel al voorbij met de zogenaamde ‘undercut’. Leclerc verloor dan ook een plaats aan de Nederlander en werd vijfde.

“We hebben er over gesproken”, zei Leclerc achteraf. “Het was geen makkelijke situatie. Ik had duidelijk moeite met de banden, we hadden beide wat problemen. Op dat moment leek Seb sneller, maar hij beschadigde zijn banden door enkele ronden achter mij te blijven. Wanneer hij dan voor me ging rijden, was de schade aan zijn banden waarschijnlijk te groot.” Uiteindelijk liet Leclerc dan ook verstaan dat hij de keuze en bijhorende uitleg van zijn team aanvaardt.

Mattia Binotto zegt dat hij begrijpt hoe Leclerc zich voelt. “Als Charles boos is, dan heeft hij gelijk om boos te zijn. Het is erg jammer voor hem om een plaats af te staan. De volgende keer draait het misschien beter uit voor hem.”

Ferrari heeft nu een achterstand van 57 punten op Mercedes, die drie opeenvolgende 1-2 resultaten behaalde. Binotto beseft dan ook dat zijn team hard zal moeten werken om het gevecht met Mercedes aan te gaan.

“Vanaf vrijdag was Mercedes al heel snel. Tijdens de kwalificatie waren ze sneller en ook tijdens de race toonden ze dat zij het snellere team waren. Het is interessant om te zien dat de situatie volledig veranderd is in twee races tijd.”

“We waren immers sneller in Bahrein en twee weken later zijn de rollen omgedraaid. Volgens mij moeten we dan ook op die manier naar het kampioenschap kijken. Tijdens elke race zullen de wagens en de verhoudingen anders zijn. Het is aan ons nu om het beste uit de wagen te halen en steeds de betere wagen te zijn.”


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van ChinaFerrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België