logo
 

Ferrari opent windtunnel opnieuw in oktober

24 september 2013 — Het team van Ferrari ondervond de voorbije jaren meermaals problemen met haar windtunnel. De windtunnel werd dan ook geruime tijd gesloten om verbeteringswerken uit te voeren. In oktober zal de windtunnel eindelijk opnieuw in gebruik worden genomen.

image
Wetende dat er amper nog getest kan worden in de Formule 1 zijn de F1-simulator en windtunnel twee cruciale instrumenten geworden voor de ontwikkeling van zowel nieuwe als bestaande F1-bolides. Ferrari zat niet enkel dit seizoen maar ook de voorbije seizoenen met een ernstig handicap.

De resultaten van haar windtunnel kwamen niet overeen met de resultaten op de circuits, waardoor het met heel wat updates niet de beoogde vooruitgang boekte. Maar daar moet nu opnieuw verandering in komen want eind oktober zou de windtunnel van Ferrari opnieuw in gebruik worden genomen. Momenteel deed Ferrari onder meer beroep op de windtunnel van Toyota om toch ontwikkelingen aan de wagen te kunnen doen.

Het feit dat Ferrari haar eigen windtunnel opnieuw zal kunnen gebruiken zal één van de grote nadelen die Ferrari had tegenover Red Bull uitvegen ...

“Ja, het zal ons grootste nadeel tegenover Red Bull doen verdwijnen,” zei Stefano Domenicali tegenover Autosport. “Het is zoals basketbal spelen met één hand op je rug. Je kan dat tijdens de training doen maar tijdens een wedstrijd is het beter om beide handen te gebruiken. Wanneer we onze windtunnel opnieuw kunnen gebruiken zullen we opnieuw met beide handen kunnen spelen.”

“Het is echt cruciaal voor ons want we hebben ruim twee jaar geleden onder de correlatieproblemen alvorens de windtunnel werd gesloten,” aldus Stefano Domenicali. “We kijken er dan ook naar uit om hem opnieuw in gebruik te kunnen nemen. Het zal een indrukwekkend instrument zijn dat ons zal helpen.”

Het grootste deel van de ontwikkeling van de wagen voor volgend seizoen is reeds ver gevorderd, al zal het heropstarten van de windtunnel uiteraard een positieve bijdrage leveren tot de slotfase van die ontwikkeling en de ontwikkeling van de wagen doorheen het seizoen 2014.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ferrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië